RENCANA UMUM 22: KEMALANGAN BAS EKSPRES - DI MANA SILAPNYA?
Peristiwa tragik kemalangan bas ekspres yang mengorbankan 10 nyawa di Lebuh Raya Plus berdekatan Ipoh, pada tahun lalu telah meruntun hati setiap lapisan masyarakat Malaysia. Sebelum itu, kejadian yang 'membunuh' penumpang bas secara beramai-ramai berlaku pada 7 Disember 2008 apabila Bas Super Nice Grassland terbabas dan terbalik di KM146.5 lebuh raya tersebut berhampiran Tangkak mengakibatkan 10 maut dan 18 cedera kira-kira pukul 2 pagi. Tetapi, yang paling tragik ialah peristiwa pada 13 Ogos 2007 dengan 22 penumpang maut selepas bas ekspres milik Syarikat Bas Bukit Gantang tergelincir sebelum terbabas di KM229.1 lebuh raya yang sama berhampiran kawasan Rawat dan Rehat (R&R) Bukit Gantang, Perak. Berikutan kemalangan ngeri seperti itu, sebut sahaja apa-apa yang tidak dilakukan kerajaan bagi membendung kemalangan jalan raya melibatkan bas ekspres. Bermula dengan pemasangan kamera di lebuh raya, kotak hitam dalam bas, wajibkan dua pemandu, penyediaan buku log, usia bas ekspres tidak boleh melebihi 10 tahun, peperiksaan di Pusat Pemeriksaan Kenderaan Berkomputer (Puspakom) setiap enam bulan dan beberapa peraturan lain sudah diperkenalkan. Namun, kemalangan jalan raya yang membabitkan bas ekspres masih terus berulang.
* Ikuti rencana saya selanjutnya di dalam majalah FOKUS SPM, Mac 2010