INDUSTRI KRAFTANGAN DI MALAYSIA
Soalan :
1. Kepentingan memajukan industri kraftangan di Malaysia
2. Cara-cara memajukan industri kraftangan di Malaysia
Karangan Berformat :
1. Surat kiriman tak rasmi
Balas surat daripada rakan yang tinggal di luar negara yang meminta maklumat berkaitan usaha kerajaan dan pihak swasta untuk memajukan industri kraftangan di Malaysia.
2. Rencana akhbar
Kepentingan strategik industri kraftangan di Malaysia.
3. Syarahan (pertandingan)
Peranan institusi kewangan dan agensi kerajaan untuk memajukan industri kraftangan di Malaysia.
4. Ucapan (perasmian karnival/ ekspo produk kraftangan)
Kekangan yang membantutkan usaha untuk memajukan industri kraftangan di Malaysia
5. Perbahasan ala-parlimen
Usul- Agensi kerajaan dan GLC lebih berperanan untuk memajukan industri kraftangan di Malaysia.
6. Wawancara
Temu bual dengan tokoh dalam industri kraftangan berkaitan pengalaman memajukan perniagaan berbentuk kraftangan.
Tajuk karangan berdasarkan dimensi.
Dimensi individu dengan individu
Persiapan fizikal dan mental individu untuk menjadi usahawan kraftangan yang berjaya.
Dimensi individu dengan keluarga.
Peranan ibu bapa untuk menggalakkan anak-anak menceburi bidang keusahawanan kraftangan.
Dimensi individu dengan masyarakat/ negara.
Peranan kerajaan dan pihak swasta untuk memajukan industri kraftangan di Malaysia.
Dimensi individu dengan masyarakat antarabangsa.
Usaha-usaha untuk mengembangkan perniagaan karaftangan ke luar negara.
Dimensi komsas
Tulis sebuah cerpen yang bertemakan kegigihan seorang usahawan untuk memajukan perniagaan kraftangan.
FAKTA AWAL.
1. Apakah maksud kraftangan?
2. Mengapakah kraftangan dikategorikan sebagai sebuah industri?
3. Nyatakan penjenisan produk kraftangan di Malaysia.
4. Adakah anda bersetuju bahawa industri kraftangan mempunyai masa depan yang cerah? Sila kemukakan alasan.
5. Mengapakah industri kraftangan ini sukar untuk dimajukan?
6. Apakah keistimewaan produk kraftangan Malaysia?
7. Apakah kesan mengembang jika industri kraftangan dimajukan?
8. Nyatakan usaha proaktif untuk penjenamaan semula produk kraftangan di Malaysia agar dapat bersaing di persada antarabangsa.