Soalan
Semua pelajar wajib menyertai kegiatan kokurikulum. Huraikan kebaikan kegiatan kokurikulum.
Jawapan:
Strategi
T: Kokurikulum
K: Kebaikan
F: Umum/Huraian
Isi:
1. pelajar dapat meningkatkan daya kepemimpinan
2. kesihatan yang baik dan otak yang cerdas akan dapat diperoleh
3. dapat memupuk semangat perpaduan dalam kalangan pelajar
4. dapat mengembangkan potensi seseorang pelajar
(AR) Kegiatan kokurikulum dapat didefinisikan sebagai kegiatan yang dijalankan di luar bilik darjah. (AR) Kegiatan ini termasuklah kegiatan sukan dan permainan, pertubuhan pakaian seragam dan kelab atau persatuan. (AR) Setiap pelajar diwajibkan supaya menyertai sekurang-kurang satu daripada setiap aktiviti tersebut. (AA) Kegiatan kokurikulum ini bukan sahaja dapat memberikan keseronokan malahan dapat mendatangkan pelbagai kebaikan kepada pelajar yang menyertainya.
(AJ) Salah satu kebaikan yang diperoleh daripada kegiatan kokurikulum ialah para pelajar dapat meningkatkan daya kepemimpinan. (AH) Daya kepemimpinan ini dapat dipupuk apabila seseorang pelajar dilantik sebagai ketua dalam sesuatu kegiatan.(AH) Daya kepemimpinan ini juga amat berguna kepada para pelajar apabila sudah dewasa. (AC) Sebagai contohnya, pelajar yang pernah memimpin sesuatu pertubuhan seperti pengakap, kadet remaja, dan sebagainya, mereka akan lebih yakin untuk menjadi pemimpin sesuatu organisasi pada suatu hari nanti. (AP) Oleh itu, daya kepemimpinan ini haruslah dipupuk sejak awal lagi kerana kalau hendak melentur buluh biarlah dari rebungnya.
Selain itu, (AJ) kesihatan yang baik dan otak yang cerdas akan diperoleh daripada kegiatan kokurikulum. (AH) Kebanyakan pelajar di sekolah lebih suka menyertai kegiatan sukan atau permainan disebabkan faktor-faktor tertentu. (AH) Kegiatan sukan ini dapat membina stamina yang kuat serta membolehkan para pelajar mengeluarkan peluh, iaitu salah satu bahan perkumuhan manusia.(AC) Sebagai contohnya, aktiviti sukan dan permainan seperti bola sepak dapat membina kekuatan stamina, manakala sukan catur pula akan mencerdaskan minda seseorang. (AP) Pepatah Melayu mengatakan bahawa badan sihat, otak cerdas.
Seterusnya, (AJ) kegiatan kokurikulum juga dapat memupuk semangat perpaduan dalam kalangan pelajar. (AH) Semangat perpaduan ini adalah amat penting dalam mewujudkan negara yang aman dan makmur. (AH) Semangat perpaduan dapat dipupuk apabila pelajar berbilang kaum bekerjasama bagai aur dengan tebing dalam sesuatu kegiatan. (AC) Sebagai contohnya, pelajar berbilang kaum mewakili pasukannya untuk bertanding dalam acara sukan yang diadakan setiap tahun seperti dalam pasukan bola sepak. (AP)Secara tidak langsung, hubungan antara pelajar akan bertambah erat dan kukuh ibarat isi dengan kuku serta bersatu untuk mencapai matlamat yang diharapkan kerana bersatu teguh bercerai roboh.
(AJ) Kegiatan kokurikulum juga dapat mengembangkan potensi seseorang pelajar. (AH) Sesetengah pelajar tidak mengetahui kelebihan yang terdapat pada dirinya. (AH) Melalui kegiatan kokurikulum, kelebihan itu akan dapat diketahui apabila seseorang pelajar bergiat dalam kokurikulum. (AC) Sebagai contohnya, ada pelajar yang tidak mengetahui kelebihan yang ada pada dirinya, tetapi setelah menyertai kegiatan kokurikulum, bakatnya terserlah dan terus bergiat dalam acara yang diminati, yang akhirnya menjadi juara di kelabnya. (AH) Dengan ini, pelajar itu akan berpeluang untuk mewakili kelabnya untuk bertanding pada peringkat sekolah.(AP) Secara tidak langsung, kejayaan pada peringkat sekolah ini akan membawa pelajar ini untuk mewakili daerah, negeri, dan kemudiannya negara .
Kesimpulannya, (A Cdgn) pihak sekolah hendaklah memainkan peranan supaya pelajar bergiat cergas dalam kegiatan kokurikulum.(A Pndpt) Hal ini demikian kerana kegiatan kokurikulum ini memberikan peluang kepada para pelajar untuk menjadi lebih giat dan cergas. (A Hrpn) Selain itu, kerjasama daripada semua pihak terutamanya ibu bapa harus diperkukuh supaya segala aktiviti yang dirancang dapat dilaksanakan. (A Pndpt) Pepatah Melayu mengatakan bahawa hati gajah sama dilapah, hati kuman sama dicecah. (A Cdgn) Oleh itu, semua pelajar digalakkan mengambil bahagian dalam aktiviti kokurikulum supaya pelajar yang berdaya saing, berketerampilan, kreatif dan inovatif dapat dihasilkan.
Tema: Kegiatan Kokurikulum
1. Rakan anda dari luar negara menulis surat kepada anda kerana ingin tahu tentang kebaikan kegiatan kokurikulum. Balas surat rakan anda itu.
2. Semua pelajar wajib menyertai kegiatan kokurikulum. Huraikankebaikan kegiatan kokurikulum.
3. Anda ingin menyertai pertandingan syarahan yang dianjurkan oleh Persatuan Bahasa Melayu sekolah anda. Tajuk syarahan tersebut ialah “Kebaikan kegiatan kokurikulum.”. Sediakan teks syarahan tersebut dengan lengkap.
4.Anda telah menyertai satu kegiatan kokurikulum yang dianjurkan oleh unit kokurikulum sekolah anda. Tulis laporan tentang aktiviti tersebut dengan lengkap.
5. Anda ingin mengadakan wawancara dengan seorang pegawai Kementerian Pelajaran Malaysia tentang kebaikan kegiatan kokurikulum. Tulis teks wawancara itu dengan lengkap.
6. Anda pernah menyertai salah satu kegiatan kokurikulum yang dianjurkan oleh sekolah anda. Ceritakan pengalaman yang telah anda alami.
Tema: Kegiatan Kokurikulum-Punca-punca kegiatan kokurikulum tidak diminati oleh pelajar.
1.Rakan anda dari luar negara menulis surat kepada anda kerana ingin tahu tentang punca-punca kegiatan kokurikulum tidak diminati oleh pelajar. Balas surat rakan anda itu.
2. Pelajar di sekolah anda tidak berminat untuk menyertai kegiatan kokurikulum. Tulis surat kepada pengetua sekolah anda tentang punca-punca masalah ini berlaku.
3.Minat pelajar untuk menyertai kegiatan kokurikulum di sekolah semakin menurun. Huraikan punca-punca kegiatan kokurikulum tidak diminati oleh pelajar.
4.Anda ingin menyertai pertandingan syarahan yang dianjurkan oleh Persatuan Bahasa Melayu sekolah anda. Tajuk syarahan tersebut ialah “Punca-punca kegiatan kokurikulum tidak diminati oleh pelajar.”. Sediakan teks syarahan tersebut dengan lengkap.
5.Anda ingin menulis rencana tentang punca-punca kegiatan kokurikulum tidak diminati oleh pelajar untuk dimuatkan dalam majalah sekolah. Tulis rencana tersebut dengan lengkap.
6. Anda ingin mengadakan wawancara dengan seorang pegawai Kementerian Pelajaran Malaysia tentang Punca-punca kegiatan kokurikulum tidak diminati oleh pelajar. Tulis teks wawancara itu dengan lengkap.
Tema: Kegiatan Kokurikulum-Langkah-langkah untuk menggalakkan pelajar menyertai kegiatan kokurikulum.
1.Rakan anda dari luar negara menulis surat kepada anda kerana ingin tahu tentang Langkah-langkah untuk menggalakkan pelajar menyertai kegiatan kokurikulum. Balas surat rakan anda itu.
2. Banyak pelajar di sekolah anda tidak berminat untuk menyertai kegiatan kokurikulum. Tulis surat kepada pengetaua anda tentang langkah-langkah untuk menarik minat pelajar menyertai kegiatan kokurikulum.
3. Minat pelajar untuk menyertai kegiatan kokurikulum di sekolah semakin menurun. Huraikan langkah-langkah untuk menggalakkan pelajar menyertai kegiatan kokurikulum.
4. Anda ingin menyertai pertandingan syarahan yang dianjurkan oleh Persatuan Bahasa Melayu sekolah anda. Tajuk syarahan tersebut ialah “Langkah-langkah untuk menggalakkan pelajar menyertai kegiatan kokurikulum.”. Sediakan teks syarahan tersebut dengan lengkap.
5. Anda ingin menulis rencana tentang langkah-langkah untuk menggalakkan pelajar menyertai kegiatan kokurikulum untuk dimuatkan dalam majalah sekolah. Tulis rencana tersebut dengan lengkap.
6.Anda ingin mengadakan wawancara dengan seorang pegawai Kementerian Pelajaran Malaysia tentang langkah-langkah untuk menggalakkan pelajar menyertai kegiatan kokurikulum. Tulis teks wawancara itu dengan lengkap.
Semua pelajar wajib menyertai kegiatan kokurikulum. Huraikan kebaikan kegiatan kokurikulum.
Jawapan:
Strategi
T: Kokurikulum
K: Kebaikan
F: Umum/Huraian
Isi:
1. pelajar dapat meningkatkan daya kepemimpinan
2. kesihatan yang baik dan otak yang cerdas akan dapat diperoleh
3. dapat memupuk semangat perpaduan dalam kalangan pelajar
4. dapat mengembangkan potensi seseorang pelajar
(AR) Kegiatan kokurikulum dapat didefinisikan sebagai kegiatan yang dijalankan di luar bilik darjah. (AR) Kegiatan ini termasuklah kegiatan sukan dan permainan, pertubuhan pakaian seragam dan kelab atau persatuan. (AR) Setiap pelajar diwajibkan supaya menyertai sekurang-kurang satu daripada setiap aktiviti tersebut. (AA) Kegiatan kokurikulum ini bukan sahaja dapat memberikan keseronokan malahan dapat mendatangkan pelbagai kebaikan kepada pelajar yang menyertainya.
(AJ) Salah satu kebaikan yang diperoleh daripada kegiatan kokurikulum ialah para pelajar dapat meningkatkan daya kepemimpinan. (AH) Daya kepemimpinan ini dapat dipupuk apabila seseorang pelajar dilantik sebagai ketua dalam sesuatu kegiatan.(AH) Daya kepemimpinan ini juga amat berguna kepada para pelajar apabila sudah dewasa. (AC) Sebagai contohnya, pelajar yang pernah memimpin sesuatu pertubuhan seperti pengakap, kadet remaja, dan sebagainya, mereka akan lebih yakin untuk menjadi pemimpin sesuatu organisasi pada suatu hari nanti. (AP) Oleh itu, daya kepemimpinan ini haruslah dipupuk sejak awal lagi kerana kalau hendak melentur buluh biarlah dari rebungnya.
Selain itu, (AJ) kesihatan yang baik dan otak yang cerdas akan diperoleh daripada kegiatan kokurikulum. (AH) Kebanyakan pelajar di sekolah lebih suka menyertai kegiatan sukan atau permainan disebabkan faktor-faktor tertentu. (AH) Kegiatan sukan ini dapat membina stamina yang kuat serta membolehkan para pelajar mengeluarkan peluh, iaitu salah satu bahan perkumuhan manusia.(AC) Sebagai contohnya, aktiviti sukan dan permainan seperti bola sepak dapat membina kekuatan stamina, manakala sukan catur pula akan mencerdaskan minda seseorang. (AP) Pepatah Melayu mengatakan bahawa badan sihat, otak cerdas.
Seterusnya, (AJ) kegiatan kokurikulum juga dapat memupuk semangat perpaduan dalam kalangan pelajar. (AH) Semangat perpaduan ini adalah amat penting dalam mewujudkan negara yang aman dan makmur. (AH) Semangat perpaduan dapat dipupuk apabila pelajar berbilang kaum bekerjasama bagai aur dengan tebing dalam sesuatu kegiatan. (AC) Sebagai contohnya, pelajar berbilang kaum mewakili pasukannya untuk bertanding dalam acara sukan yang diadakan setiap tahun seperti dalam pasukan bola sepak. (AP)Secara tidak langsung, hubungan antara pelajar akan bertambah erat dan kukuh ibarat isi dengan kuku serta bersatu untuk mencapai matlamat yang diharapkan kerana bersatu teguh bercerai roboh.
(AJ) Kegiatan kokurikulum juga dapat mengembangkan potensi seseorang pelajar. (AH) Sesetengah pelajar tidak mengetahui kelebihan yang terdapat pada dirinya. (AH) Melalui kegiatan kokurikulum, kelebihan itu akan dapat diketahui apabila seseorang pelajar bergiat dalam kokurikulum. (AC) Sebagai contohnya, ada pelajar yang tidak mengetahui kelebihan yang ada pada dirinya, tetapi setelah menyertai kegiatan kokurikulum, bakatnya terserlah dan terus bergiat dalam acara yang diminati, yang akhirnya menjadi juara di kelabnya. (AH) Dengan ini, pelajar itu akan berpeluang untuk mewakili kelabnya untuk bertanding pada peringkat sekolah.(AP) Secara tidak langsung, kejayaan pada peringkat sekolah ini akan membawa pelajar ini untuk mewakili daerah, negeri, dan kemudiannya negara .
Kesimpulannya, (A Cdgn) pihak sekolah hendaklah memainkan peranan supaya pelajar bergiat cergas dalam kegiatan kokurikulum.(A Pndpt) Hal ini demikian kerana kegiatan kokurikulum ini memberikan peluang kepada para pelajar untuk menjadi lebih giat dan cergas. (A Hrpn) Selain itu, kerjasama daripada semua pihak terutamanya ibu bapa harus diperkukuh supaya segala aktiviti yang dirancang dapat dilaksanakan. (A Pndpt) Pepatah Melayu mengatakan bahawa hati gajah sama dilapah, hati kuman sama dicecah. (A Cdgn) Oleh itu, semua pelajar digalakkan mengambil bahagian dalam aktiviti kokurikulum supaya pelajar yang berdaya saing, berketerampilan, kreatif dan inovatif dapat dihasilkan.
Tema: Kegiatan Kokurikulum
1. Rakan anda dari luar negara menulis surat kepada anda kerana ingin tahu tentang kebaikan kegiatan kokurikulum. Balas surat rakan anda itu.
2. Semua pelajar wajib menyertai kegiatan kokurikulum. Huraikankebaikan kegiatan kokurikulum.
3. Anda ingin menyertai pertandingan syarahan yang dianjurkan oleh Persatuan Bahasa Melayu sekolah anda. Tajuk syarahan tersebut ialah “Kebaikan kegiatan kokurikulum.”. Sediakan teks syarahan tersebut dengan lengkap.
4.Anda telah menyertai satu kegiatan kokurikulum yang dianjurkan oleh unit kokurikulum sekolah anda. Tulis laporan tentang aktiviti tersebut dengan lengkap.
5. Anda ingin mengadakan wawancara dengan seorang pegawai Kementerian Pelajaran Malaysia tentang kebaikan kegiatan kokurikulum. Tulis teks wawancara itu dengan lengkap.
6. Anda pernah menyertai salah satu kegiatan kokurikulum yang dianjurkan oleh sekolah anda. Ceritakan pengalaman yang telah anda alami.
Tema: Kegiatan Kokurikulum-Punca-punca kegiatan kokurikulum tidak diminati oleh pelajar.
1.Rakan anda dari luar negara menulis surat kepada anda kerana ingin tahu tentang punca-punca kegiatan kokurikulum tidak diminati oleh pelajar. Balas surat rakan anda itu.
2. Pelajar di sekolah anda tidak berminat untuk menyertai kegiatan kokurikulum. Tulis surat kepada pengetua sekolah anda tentang punca-punca masalah ini berlaku.
3.Minat pelajar untuk menyertai kegiatan kokurikulum di sekolah semakin menurun. Huraikan punca-punca kegiatan kokurikulum tidak diminati oleh pelajar.
4.Anda ingin menyertai pertandingan syarahan yang dianjurkan oleh Persatuan Bahasa Melayu sekolah anda. Tajuk syarahan tersebut ialah “Punca-punca kegiatan kokurikulum tidak diminati oleh pelajar.”. Sediakan teks syarahan tersebut dengan lengkap.
5.Anda ingin menulis rencana tentang punca-punca kegiatan kokurikulum tidak diminati oleh pelajar untuk dimuatkan dalam majalah sekolah. Tulis rencana tersebut dengan lengkap.
6. Anda ingin mengadakan wawancara dengan seorang pegawai Kementerian Pelajaran Malaysia tentang Punca-punca kegiatan kokurikulum tidak diminati oleh pelajar. Tulis teks wawancara itu dengan lengkap.
Tema: Kegiatan Kokurikulum-Langkah-langkah untuk menggalakkan pelajar menyertai kegiatan kokurikulum.
1.Rakan anda dari luar negara menulis surat kepada anda kerana ingin tahu tentang Langkah-langkah untuk menggalakkan pelajar menyertai kegiatan kokurikulum. Balas surat rakan anda itu.
2. Banyak pelajar di sekolah anda tidak berminat untuk menyertai kegiatan kokurikulum. Tulis surat kepada pengetaua anda tentang langkah-langkah untuk menarik minat pelajar menyertai kegiatan kokurikulum.
3. Minat pelajar untuk menyertai kegiatan kokurikulum di sekolah semakin menurun. Huraikan langkah-langkah untuk menggalakkan pelajar menyertai kegiatan kokurikulum.
4. Anda ingin menyertai pertandingan syarahan yang dianjurkan oleh Persatuan Bahasa Melayu sekolah anda. Tajuk syarahan tersebut ialah “Langkah-langkah untuk menggalakkan pelajar menyertai kegiatan kokurikulum.”. Sediakan teks syarahan tersebut dengan lengkap.
5. Anda ingin menulis rencana tentang langkah-langkah untuk menggalakkan pelajar menyertai kegiatan kokurikulum untuk dimuatkan dalam majalah sekolah. Tulis rencana tersebut dengan lengkap.
6.Anda ingin mengadakan wawancara dengan seorang pegawai Kementerian Pelajaran Malaysia tentang langkah-langkah untuk menggalakkan pelajar menyertai kegiatan kokurikulum. Tulis teks wawancara itu dengan lengkap.