Thursday, August 19, 2010

BAHAN KARANGAN

BAHAN KARANGAN

SEMANGAT KEJIRANAN

@Rakyat Malaysia keseluruhannya perlu mensyukuri, menghayati dan menghargai keamanan yang dinikmati di negara ini. Mereka perlu meningkatkan semangat kejiranan dan persaudaraan, kerana konsep kejiranan mampu membawa dan mengekalkan keamanan, keselamatan dan ketenteraman di negara ini.

@Keselamatan dan keamanan yang terdapat di negara kita ini telah diusahakan oleh pemerintah dengan penuh tanggungjawab. Sistem pentadbiran kita itu menjadikan negara kita ini selamat, dan aman. Keamanan dan ketenteraman ini pula menjadikan negara kita lebih maju jika dibandingkan dengan sesetengah negara sedang membangun.

@Keamanan dan ketenteraman inilah yang hendak kita pertahankan. Kalau kita tidak berusaha mempertahankan keamanan, negara akan menjadi kacau bilau dan huru hara. Keamanan tidak akan tercapai kalau kita tidak mempunyai suasana yang baik dan jika tidak wujud perpaduan. @Rakyat harus menghargai dan mensyukuri keamanan. Sekiranya negara menjadi huru hara, pemulihan untuk menjadi aman semula bukan suatu perkara yang mudah untuk dilaksanakan.Peristiwa 13 Mei pada tahun 1969 merupakan contoh ampuh untuk dijadikan iktibar.

@Konsep kejiranan serta konsep persaudaraan memang cukup menarik dan mesti dikekalkan.Konsep kejiranan dan persaudaraan ini adalah sebahagian daripada perkara yang dianjurkan oleh Islam. Suatu nilai yang paling utama dianjurkan oleh Islam ialah persaudaraan dan kejiranan ada hubung kaitnya dengan dengan persaudaraan, atau ukhuwah. Melalui persaudaraan dan semangat kejiranan, dapat diwujudkan rasa kasih , sayang menyayangi, bantu membantu, hingga timbul suatu kekuatan dalam kalangan rakyat untuk tolong-menolong, ingat-mengingati, tegur-menegur, sehinggakan seseorang itu merasakan dirinya begitu lemah jika tanpa berjiran.

@Semangat kejiranan dan persaudaraan yang akrab juga akan dapat menghilangkan perasaan iri hati, berdengki, bermusuh-musuhan dan sifat-sifat negatif lain yang boleh membawa kepada perpecahan. Jika kita dapat benar-benar mengamalkan semangat kejiranan akan timbullah sifat bersih hati dalam kalangan masyarakat.

@Jiran ialah orang yang paling hampir dengan tempat tinggal kita. Kerana itu,jiran ialah orang yang paling dekat untuk memohon pertolongan pada saat kita ditimpa bencana atau musibah. Pertolongan seperti inilah yang amat diperlukan pada masa kecemasan sementara menunggu bantuan pihak-pihak berwajib atau sanak saudara. Mempunyai jiran yang berbeza latar belakang akan menambahkan pengetahuan dan memberi manfaat kepada kita.

@Jiran yang sepakat dan bersatu padu mampu menjamin keselamatan kawasan setempat daripada ancaman kecurian, samseng dan sebagainya. Ini dapat dilakukan sama ada melalui Rukun Tetangga dan Jawatankuasa Keselamatan Kawasan. Gejala-gejala sosial seperti bersekedudukan, berkhalwat dan sumbang mahram dapat dibendung jika jiran memainkan peranan dan mengambil inisiatif melaporkan kepada pihak berwajib setiap kali menyedari berlaku perkara- perkara yang meragukan.

@Jiran yang baik adalah jiran yang berjaya memupuk semangat tolenrasi, percaya mempercayai dan perkongsian bijak antara mereka. Kita hendaklah membiasakan diri bertanya khabar dan kesihatan diri serta anak-anak jiran dapat menjadi penghubung kepada amalan bertukar-tukar pandangan dan berkongsi pengalaman sesama jiran apabila ditimpa masalah atau kesulitan yang akhirnya memberi jalan penyelesaian kepada kesejahteraan dan kebahagiaan hidup.

@Kita perlu meluangkan masa untuk berkunjung ke rumah jiran dapat mengeratkan dan menghidupkan semangat hidup berjiran.Kita akan lebih mengenali jiran apabila berkunjung atau menziarahinya.Kemuncak hubungan kejiranan yang baik adalah apabila kita atau mereka sanggup mengetepikan kesenangan dan kerehatan diri semata-mata untuk membantu jiran pada masa diperlukan. Aktiviti bergotong-royong membersihkan kawasan kampung dan sebagainya sememangnya dapat memupuk dan meyemai hubungan baik dan semangat kejiranan.

@Peranan jiran amat penting dalam menentukan kemakmuran dan kesejahteraan sesebuah negara. Impian mempunyai jiran yang baik tidak akan terlaksana sekiranya kita sendiri belum menjadi seorang jiran yang baik terlebih dahulu. Walau sebesar mana sekalipun gelombang perubahan yang melanda masyarakat kita namun semangat kejiranan tetap menjadi keutamaan. Kekuatan hubungan kejiranan yang sempurna dan harmoni mengukuhkan ikatan kasih sayang yang kadangkala melebihi daripada keluarga sendiri. Kehidupan yang mendapat keberkatan adalah kehidupan yang sentiasa dikelilingi dengan kebaikan dan kesejahteraan serta jauh daripada anasir kerosakan dan kebinasaan.


Seni Mempertahankan Diri
Makna :

gerakan atau aktiviti yang bertujuan menjaga keselamatan diri seseorang seperti silat, judo, taekwando, kung fu, wushu,silambam

Sebab setuju kekal :-
a) ada sifat seni, seni warisan
b) acara sukan antarabangsa
c) melatih rohani, jasmani, cekal, sabar, yakin
d) dapat mendisiplinkan diri
e) keselamatan terpelihara semasa kecemasan
f) memenuhi masa lapang dengan berfaedah, aktiviti sukan/koku
g) menjadi hobi, bidang pendapatan sampingan, peluang pekerjaan

Masalah :-
a) dianggap permainan ketinggalan zaman atau tidak sesuai lagi
b) sukar untuk mencari pakar, pelatih
c) kurang sesuai untuk pertahanan diri terutama apabila senjata api digunakan

Langkah popular :-
a) adakan kempen
b) masukkan sebagai sebahagian acara sukan/kegiatan koku di sekolah
c) buat pertandingan atau uji bakat dan sediakan hadiah lumayan
d) adakan kelas oleh persatuan kebajikan/belia/kelab di sekolah, kelas percuma/bayaran
e) adakan demostrasi percuma


REMAJA : PENGISIAN & PENGHAYATAN KEMERDEKAAN
Pengenalan

PATRIOTISME sering kali dikaitkan dengan kesetiaan dan kecintaan seseorang terhadap negaranya sendiri. Seseorang itu dianggap patriot apabila tindakan dan amalannya menepati ciri-ciri patriotisme yang berteraskan kecintaan dan kesetiaan kepada negara. Dalam dunia globalisasi dan ledakan era teknologi maklumat, semangat patriotisme amat penting seperti yang sering disebut melalui sabda Rasulullah, `kasihkan watan itu sebahagian daripada iman'. Syeikh Daud Abdullah al-Fatani, seorang ulama besar Patani pernah mengingatkan kita bahawa mempertahankan negara daripada penjajahan ataupun tekanan kuasa asing adalah fardu ain.

Membebaskan Diri Daripada Belenggu Masalah Sosial
Walaupun telah 51 tahun kita merdeka dengan pelbagai kejayaan gemilang yang kita peroleh, dengan kemajuan yang semakin pesat serta kemakmuran yang semakin melata, kita sering kali dibelenggu oleh pelbagai isu nasional termasuklah masalah sosial yang tidak putus-putus. Kemelut sosial ini yang menjadi ’barah’ besar rakyat di negara ini harus dihadapi dengan penuh persediaan . Apabila negara semakin maju serta mencapai segala bentuk kemajuan material, kekangan besar mereka adalah modus operandi untuk memimpin golongan muda terutama golongan pelajar agar menghargai kemerdekaan. Penghargaan ini adalah satu perkara yang sangat penting kerana tanpa diberi pemahaman yang jelas pasti kemerdekaan ini akan tinggal sejarah.
Anak-anak muda alaf baru hanya mengenal merdeka dari kaca mata sejarah. Kemerdekaan yang dicapai tidak dilihat daripada perspektif pengorbanan, maruah diri dan perpaduan. Kefahaman tentang merdeka itu hanya diberi sekadar kulit dan material. Budaya kasih akan negara, cinta akan kedamaian dan keazaman untuk menghancurkan segala anasir buruk yang hendak menghancurkan negara pasti tidak berlaku, sekiranya erti merdeka tidak ditanam sedalam-dalamnyaPemahaman dan falsafah merdeka harus diterjemah dengan makna dan interpretasi yang jelas khususnya dalam memimpin generasi muda. Mereka harus dididik dengan jelas tentang rasionalnya mereka harus memahami makna merdeka dan bagaimana mereka harus membuktikan kesetiaan dan kasih mereka akan negara secara jelas dan benar.

Golongan lama boleh memikirkan metodologi yang berkesan supaya anak-anak pascamerdeka ini tidak akan hanya pandai menyebut merdeka tetapi tidak langsung menjiwai erti kemerdekaan sebenarnya.Kecintaan kepada negara ini haruslah disemai pertamanya, sejak di bangku sekolah lagi melalui aktiviti-aktiviti persekolahan yang memfokuskan program dan aktiviti menanam sikap kasih akan negara. Sikap sebegini tidak perlu tunggu semata-mata ketika hampirnya saat merayakan kemerdekaan tetapi sebaliknya haruslah secara berterusan.Konteks kecintaan ini ada hubung kaitnya dengan agama dan iman seseorang. Sebab itu program-program patriotisme dan aktiviti harus digiatkan sama ada di dalam atau di luar sekolah agar budaya ini tidak hanya jadi siulan semata-mata.

Kedua, kita perlu mengajar erti kemerdekaan ini bukan dari aspek konteks sejarahnya sahaja, seperti kita hanya mengenal siapa dia Tunku Abdul Rahman, Tun Abd. Razak, siapa dia Datuk Bahaman, Datuk Maharajalela, (sekadar menyebut beberapa nama). Dasar perjuangan mereka yang sebenarnya perlu disemat dalam dada para remaja terutama pelajar-pelajar sekolah. Episod-episod perjuangan dari segi susur galur yang berlaku pada ketika itu, punca penentangannya, cara penentangan berlaku dan alasan-alasan penentangan perlu kita telusuri. Ini merupakan kaedah yang harus disentuh untuk dijelaskan kepada anak muda. Kepercayaan kita akan perjuangan mereka ini bukan sahaja dari aspek personaliti semata-mata tetapi lebih daripada itu. Ini adalah landasan perjuangan yang tidak putus-putus yang akhirnya membawa kepada hasil yang amat besar dan berkesan.

Ketiga, kefahaman remaja bahawa kemerdekaan yang paling utama pada ketika dan saat ini idalah merdeka jiwa daripada segala bentuk penjajahan sama ada material atau spiritual. Merdeka jiwa maknanya satu proses kebebasan daripada belenggu serta anasir yang mengongkong pemikiran, budaya kerja dan segala yang berkaitan dengan ilmu pengetahuan. Jiwa yang merdeka adalah jiwa yang sentiasa subur dengan elemen-elemen positif yang mampu untuk membentuk gambaran kehidupan secara lebih baik.
Manusia yang merdeka jiwanya adalah orang yang mempunyai akal fikiran yang positif, gerak kerja yang pantas serta melakukan tindakan mengikut tatasusila yang berlandaskan nilai-nilai yang baik. Orang seperti ini yang ingin kita lahirkan.
Mempunyai jiwa dan akal yang bersih hasil daripada pendidikan serta tarbiah yang sebenar-benarnya.

Jiwa merdeka juga ada hubung kaitnya dengan membebaskan diri daripada belenggu kebendaan. Maknanya golongan yang merdeka jiwa adalah mereka yang tidak mudah dibeli dengan wang ringgit dan tidak semudahnya dibuai dengan nilai dan kemewahan dunia.
Kejayaan negara dan bangsa disambut dengan penuh rasa insaf dan yakin melalui usaha dan pengorbanan serta gerak kerja yang sebenarnya. Golongan yang merdeka jiwanya juga adalah mereka yang sentiasa positif dalam melakukan kerjanya demi kemajuan dan kemakmuran negara.


PROGRAM KECERIAAN SEKOLAH
Pengenalan

Persekitaran sekolah yang ceria dan bersih memberi keselesaan dan mengambarkan kecintaan serta kerjasama yang tinggi dalam kalangan warga sekolah.
Keceriaan dan kebersihan kawasan sekolah adalah penting bagi meningkatkan mutu pendidikan .Mempunyai iklim sekolah yang ceria, tenang dan selesa penting ke arah tercapainya visi dan misi sekolah serta Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
Suasana dan persekitaran sekolah yang bersih, ceria, tenteram amat perlu bagi meningkatkan keselesaan pelajar bagi melahirkan insan yang seimbang dari segi emosi, rohani ,jasmani dan intelek.

Program keceriaan sekolah mempunyai matlamat untuk mewujudkan sebuah sekolah yang mempunyai persekitaran yang bersih, ceria, cantik, dan mempunyai kemudahan yang mencukupi untuk pelajar iaitu selaras dengan visi kebanyakan sekolah iaitu bagi mencapai kegemilangan akademik, kokurikulum dan sahsiah warganya yang berteraskan ilmu, iman dan amal. Objektif Program Keceriaan Sekolah

#Mewujudkan kawasan sekolah yang lebih ceria dan harmonis.
#Meningkatkan kesedaran tentang kepentingan pelbagai kemudahan dan prasarana di kawasan sekolah.
#Memupuk sikap bertanggungjawab pelajar dan seluruh warga sekolah terhadap kewujudan #institusi pendidikan mereka.
#Mewujudkan kerjasama antara warga sekolah.
#Menjadikan kawasan sekolah selesa dan kondusif hingga mendorong sikap dan motivasi positif pembelajaran dalam kalangan pelajar.

Perancangan Strategik Program Keceriaan

#Mengenal pasti kawasan sekolah dan kelas yang perlu diperindah dan diceriakan.
#Memberi tumpuan terhadap taman yang kurang ceria .
#Membahagikan tugas menceriakan kawasan dan taman kepada persatuan dan badan beruniform.
#Menceriakan kawasan persekitaran sekolah dengan menambahkan pokok-pokok hiasan.
#Menyediakan kemudahan kepada pelajar terutama pondok ilmu, tempat istirahat , wakaf diskusi dan laluan pelajar dengan lebih banyak.
#Mewujudkan dana keceriaan sekolah daripada pelbagai pihak.
#Memberi tumpuan kepada kawasan padang yang perlu diceriakan dan meningkatkan kemudahan untuk keselesaan pelajar.
#Meminta nasihat dan bantuan daripada konsultan atau pihak luar yang lain yang berpengalaman bagi meningkatkan keceriaan landskap kawasan sekolah.
#Memberi tumpuan kebersihan kawasan sekolah dengan menanam sikap atau menghayati slogan seperti “Sekolahku Rumahku” , “Cintailah Sekolah Kita” dan sebagainya dalam kalangan warga sekolah.
#Membaiki dan menceriakan kawasan pembuangan sampah , tapak pelupusan dan kawasan pembersihan dengan lebih baik.
#Menambahkan bilangan pokok bunga yang sesuai untuk memperindah kawasan sekolah.
#Menambah kerusi batu di tempat-tempat yang sesuai bagi tempat rehat pelajar.
#Menjaga kesuburan pokok bunga supaya kelihatan segar.
#Mengadakan kempen keceriaan secara berterusan termasuk aktiviti gotong royong membersih kawasan sekolah dalam kalangan warga sekolah seperti kempen sumbangan pokok dalam kalangan warga sekolah,membina papan kenyataan berinformasi di setiap taman, mengecat pasu bunga, tiang larit dan sebagainya di kawasan sekolah, membina arca di kawasan taman,membina menara jam, membina kolam dan air terjun dan membina laluan berbumbung di kawasan taman dan membina taman herba baru.

Keceriaan Bilik Darjah Atau Kelas
#Keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah adalah berkait rapat dengan iklim dan suasana dalam bilik darjah. Untuk mencapai kecemerlangan , sekolah mestilah memastikan bahawa bilik darjah atau kelas sentiasa dalam keadaan yang bersih dan ceria.

#Kebersihan dan keceriaan bilik darjah seharusnya dikekalkan malah dipertingkatkan dari masa ke masa. Untuk mencapai tujuan ini, pertandingan bilik darjah bersih dan ceria amat sesuai diadakan secara berterusan bagi memastikan pelajar sentiasa berada dalam keadaan yang selesa dan seterusnya dapat mengikuti pelajaran dengan baik.
#Suasana pembelajaran yang sentiasa bersih dan ceria hasil daripada kerjasama dan pertandingan yang sihat antara pelajar tentunya akan menghasilkan kecemerlangan dalam akademik dan disiplin pelajar . Ini adalah sejajar dengan Falsafah Pendidikan Negara yang mementingkan penghasilan pelajar yang seimbang dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek.

PROGRAM KECERIAAN SEKOLAH

1. Program 3K atau Program Peningkatan Keselamatan, Kebersihan dan Keindahan Alam Sekitar Sekolah telah diadakan selama lebih 18 tahun sejak tahun 1991. Program ini telah memberi impak yang besar terhadap pembangunan pendidikan di sekolah-sekolah di seluruh negara.

2. Sekolah-sekolah lebih ceria dan selamat malah kadar kemalangan di kawasan sekolah juga amat berkurangan.

3. Program ini telah mengubah budaya warga sekolah dan masyarakat setempat kepada budaya yang lebih baik apabila kadar ponteng sekolah menurun, kes vandalisme berkurang dan prestasi akademik meningkat.

4. Kerja berpasukan dalam kalangan warga kerja sekolah dan kepimpinan pengetua telah membuahkan hasil dengan meningkatnya prestasi kecemerlangan pendidikan di sekolah-sekolah berkenaan.

5. Terdapat sekolah yang memberi tumpuan kepada aspek keselamatan sebagai komponen utama Program 3K. Rasional polisi keselamatan diperkenalkan ialah untuk memberi pendedahan kepada warga sekolah mengenai keselamatan fizikal, emosi, sosial dan teknikal.

6. Program ini dapat menjana keinginan pihak sekolah untuk terus meningkatkan kemajuan sekolah kerana melalui 3K, mereka berpeluang menilai kedudukan dan pencapaian sekolah berkenaan.

7. 3K juga memberikan ruang kepada para pelajar untuk berinteraksi sesama mereka melalui kerja-kerja yang dilakukan di luar bilik darjah menyediakan taman dan landskap di kawasan sekitar sekolah.Melaluinya para pelajar dapat mengenal pasti potensi dan keupayaan mereka sebagai pemimpin selain membentuk disiplin diri apabila dilantik mengetuai sesuatu projek.

8. Melalui 3K , pelajar, guru dan guru besar dapat berinteraksi dalam suasana yang lebih mesra sekali gus menjalin hubungan baik antara mereka dan memudahkan pelaksanaan segala urusan berkaitan pendidikan di sekolah itu.

Sumber : Blog Cikgu Shuhaimi Sulaiman.