Monday, August 30, 2010

info: kemusnahan flora dan fauna…?

info: kemusnahan flora dan fauna…?

KEMUSNAHAN FLORA DAN FAUNA

DEFINISI

Menurut Kamus Dewan Flora bermaksud keseluruhan tumbuh-tumbuhan yang terdapat di sesuatu daerah atau pada sesuatu masa.

Manakala Fauna bermaksud seluruh binatang yang hidup di sesuatu daerah tertentu. Kepupusan pula ditakrifkan sebagai habis semua sekali, hilang lenyap, binasa semuanya, dan punah.

KESIMPULAN

Kepupusan flora dan fauna ialah kemusnahan dan kepupusan tumbuh – tumbuhan dan haiwan semula jadi.

PENDAHULUAN

Di Malaysia pada penghujung 1989 anggaran 18.5 juta hektar atau 56.3 peratus daripada bumi di Malaysia diliputi hutan. Hutan hujan tropika kaya dengan flora dan fauna. Di semenanjung Malaysia lebih kurang 8000 spesies tumbuh – tumbuhan berbunga yang direkodkan dan 2500 daripadanya ialah spesies pokok. Dari segi faunanya 200 spesies mamalia , 115 spesies ular , 80 spesies katak dan 80 spesies cicak telah disenaraikan.

Hutan bukan sahaja berfungsi sebagai habitat kepada flora dan fauna tetapi mempunyai kepelbagaian fungsi seperti sumber ubat-ubatan dan kawasan tadahah air.

Dalam membincangkan kepupusan flora dan fauna ini kita lihat bagaimana orkid hutan yang cantik telah dilaporkan hampir pupus, faktor ini mungkin disebabkan oleh keadaan bumi dan perilaku manusia yang kian menggugat kestabilan alam. Hidupan seperti penyu di lautan juga kian terancam, menurut laporan Pusat Santuari Penyu Rantau Abang, Terengganu melalui kajian mereka menunjukkan bahawa pada tahun 1986 terdapat 5665 ekor penyu mentarut tetapi pada tahun 1994 hanya tingga 2247 ekor sahaja. Ini jelas menunjukkan bahawa kepupusan penyu mentarut ini jika tidak dibendung akan menyebabkan generasi akan datang tidak lagi mengenali spesies penyu ini.

FAKTOR – FAKTOR KEMUSNAHAN DAN KEPUPUSAN

Masalah pembalakan haram .

    • Menurut laporan Trade Record Analysis of Fauna and Flora menyatakan antara 1986 hingga jun 1990 , 500,000 hektar hutan di Malaysia ditebang tetapi kawasan yang dibenarkan hanya 320,000 hektar sahaja.
    • Pembalakan haram juga menebang spesies pokok yang dilindungi seperti Meranti dan Cengal.
    • Membalak di kawasan perlindungan seperti di kawasan hutan simpan dan Taman Negara.
    • Apabila kegiatan pembalakan dijalankan juga memusnahkan spesies tumbuhan yang lain contohnya apabila pokok balak tumbang juga akan memusnahkan tumbuhan kecil yang berada di sekitar itu. Ini juga akan menyebabkan binatang yang hidup di kawasan itu lari dan mati.

Pembakaran Hutan

  • Pembakaran hutan secara terbuka seperti yang berlaku di Kalimantan dan Sumatera akan menyebabkan spesies-spesies yang terancam yang ada di kawasan tersebut akan musnah

Pembukaan Tanah Baru

  • Pembukaan kawasan pertanian baru seperti pembukaan tanah – tanah rancangan oleh Felda dan Felcra yang turut memusnahkan spesies tumbuh – tumbuhan.

Pemburu Haram

  • Pemburuan secara haram yang berleluasa di hutan-hutan Malaysia merupakan satu faktor yang menjurus kepada kemusnahan habitat dan spesies haiwan ini.
  • Pemburu haram ini bukan sahaja mengeksploitasikan bintang ini malahan mengaut keuntungan yang banyak melaluinya.
  • Pemintaan yang tinggi melalui pasaran antarabangsa dan tempatan terhadap bintanag ini menjadi punca utama kegiatan ini berleluasa.
  • Harimau Malaya merupakan satu spesies yang kian terancam kerana pemburuan terhadapnya. Permintaan yang tinggi terutama dalam bidang perubatan Cina menyebabkan Harimau Malaya kini hanya tinggal jumlah yang sedikit sahaja.

Peningkatan Suhu Dunia

  • Faktor peningkatan suhu dunia ini juga adalah antara punca utama kepupusan flora dan fauna.
  • Faktor perubahan iklim ini bukanlah perkara baru dalam kes kepupusan flora dan fauna ini kerana antara faktor kepupusan binatang prasejarah seperti ‘dinasaour’ disebabkan perubahan cuaca dunia.
  • Fenomena Elnino yang menyebabkan peningkatan suhu dunia yang mendadak ini menyebabkan ada sesetengah spesies haiwan dan tumbuhan yang terancam terutama haiwan dan tumbuhan yang tidak sesuai dengan cuaca panas. Faktor ini akan menyebabkan kepupusan hidupan ini.

Pencemaran

  • Seperti mana kita maklumi bahawa keadaan pencemaran yang teruk akan menyebabkan kepupusan haiwan dan tumbuhan. Faktor ini yang banyak menyebabkan hidupan akuatik kian pupus.
  • Hidupan seperti ikan lumba-luma dan paus pembunuh (killer weil) semakin pupus disebabkan pencemaran air terutama disebabkan oleh tumpahan minyak di laut dan kegiatan manusia yang suka mencemarkan laut.
  • Beruang panda yang merupakan antara habitat yang istimewa yang hanya terdapat di negara China kian terancam disebabkan pencemaran alam. Kepupusan pokok buluh juga menjadi penyebab kepada kepupusan hidupan ini kerana pokok buluh merupakan makanan utama haiwan ini.