Saturday, August 28, 2010

RENCANA UMUM 13: PERANGI CETAK ROMPAK Statistik 15 tahun lalu menunjukkan pendapatan daripada industri rakaman album tempatan mencatatkan perolehan

c


Statistik 15 tahun lalu menunjukkan pendapatan daripada industri rakaman album tempatan mencatatkan perolehan berjumlah lebih RM200 juta. Tetapi sayangnya, pada tahun lalu perolehan itu menyusut dengan begitu ketara sekali apabila industri tersebut hanya mampu mengaut pendapatan sekitar RM70 juta sahaja. Fenomena tersebut telah menimbulkan pelbagai reaksi dan keresahan pihak terbabit. Banyak faktor yang menyumbang kepada masalah itu antaranya ada yang berpendapat kerana faktor kelembapan ekonomi global, persaingan, kurangnya daya tarikan dalam sesebuah album, dan tidak kurangnya kerana isu kegiatan cetak rompak yang berleluasa. Akibatnya, banyak syarikat rakaman termasuklah yang besar dan kecil tidak berani untuk menerbitkan album-album baru kerana mereka enggan berdepan dengan risiko kerugian.
Kegiatan penjualan cakera padat (CD), cakera video digital (DVD), cakera padat video (VCD), dan perisian cetak rompak tiruan sememangnya amat sukar untuk dibendung oleh pihak berkuasa dari dulu sampai sekarang. Pelbagai tangkapan dibuat serta dikenakan tindakan mahkamah, namun aktiviti tersebut tetap muncul di sana sini bagaikan cendawan tumbuh selepas hujan. Bagi mereka yang tidak peduli kedaulatan undang-undang serta memikirkan keuntungan semata-mata, aktiviti penjualan cakera, dan perisian tiruan itu memang menjadi profesion mereka. Kegiatan tersebut bukan sahaja dijalankan di pasar-pasar malam atau di kaki lima, malah ada yang semakin berani untuk menjualnya secara terbuka di premis perniagaan dan kompleks beli-belah. Malah, 'keberanian' peniaga terbabit yang seolah-olah tidak mempedulikan undang-undang itu tentu sekali mengundang pertanyaan dalam kalangan orang ramai, terutama para pengunjung kompleks beli-belah berkenaan.

Ikuti tulisan saya selanjutnya di dalam majalah E@Siswa, November 2009.