Monday, August 30, 2010

esei: usaha-usaha menggalakkan rakyat melibatkan diri dalam kegiatan kesukarelaan…?

esei: usaha-usaha menggalakkan rakyat melibatkan diri dalam kegiatan kesukarelaan…?

Tarikh 5 Disember setiap tahun ialah Hari Sukarelawan Antarabangsa Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

Budaya kesukarelaan di negara kita semakin pudar dan perlu digilap segera.

Hakikatnya budaya sebegini sebenarnya menjadi amalan utama masyarakat kita sedikit masa dulu tetapi disebabkan pelbagai faktor, budaya ini semakin dilupakan.

Antara usaha dan langkah strategik yang komprehensif untuk menggalakkan rakyat Malaysia melibatkan diri dalam kegiatan kesukarelaan ialah:-

  • Membudayakan kegiatan kesukarelaan dalam kalangan masyarakat.
  • Meraikan sambutan Hari Sukarelawan Antarabangsa di peringkat negara setiap tahun.
  • Media massa menjadi ejen aktif dalam mempromosikan aktiviti kesukarelaan.
  • Kerajaan perlu menggalakkan pihak swasta melaksanakan program kesukarelaan menerusi ‘tanggungjawab sosial korporat’ (CSR) seperti melibatkan kakitangannya dengan kerja kemasyarakatan.
  • Majikan sama ada kerajaan atau swata mestilah memberikan pengiktirafan terhadap pekerjanya yang aktif dalam kegiatan sukarela dalam bentuk hadiah, sijil anugerah, bonus dan sebagainya.
  • Pemberian cuti tanpa rekod yang dipohon oleh sukarelawan haruslah dipermudah.
  • Sumbangan bakti oleh sukarelawan perlu diambil kira dalam proses kenaikan pangkat, peluang melanjutkan pelajaran dan lain-lain.
  • Agensi kerajaan perlu menjana pertumbuhan organisasi sukarela dengan bantuan kewangan dan kemudahan prasarana.
  • Melaksanakan kempen kesedaran bermula seawal di peringkat sekolah rendah lagi.
  • Mewujudkan pertubuhan bercorak kesukarelawan di sekolah dengan lebih banyak.
  • Memupuk semangat perpaduan yang kukuh dalam kalangan masyarakat tidak mengira perbezaan yang wujud.
  • Kepimpinan melalui teladan; para pemimpin juga mestilah menonjolkan teladan yang baik, seperti terlibat secara aktif.

Mercy Malaysia berbakti di mana saja...?

esei: langkah menangani skim cepat kaya…?

esei: langkah menangani skim cepat kaya…?

Skim cepat kaya ialah satu penipuan yang terang-terangan. Walau bagaimanapun, bukan sedikit rakyat negara ini yang terlibat dengan skim ini. Mereka mudah lupa diri apabila disogokkan dengan keuntungan yang berlipat ganda, dalam masa yang singkat pula, walhal itu semua adalah gimik semata-mata.

Antara langkah menangani skim cepat kaya ialah:-

  • Pihak berkuasa seperti Bank Negara Malaysia dan polis mestilah bertindak pantas membanteras skim cepat kaya yang muncul.
  • Tindakan tegas seperti mengenakan hukuman yang berat terhadap penganjur dan juga orang ramai yang terlibat.
  • Masyarakat mesti diberikan penjelasan tentang bahaya skim ini serta helah penipuan orang yang tidak bertanggungjawab.
  • Menggubal undang-undang yang lebih relevan dengan kesalahan yang dilakukan.
  • Mekanisme sistem kewangan negara perlu dimantapkan seperti memudahkan prosedur pemberian pinjaman kewangan kepada golongan yang memerlukan.
  • Perancangan dan pelaksanaan undang-undang penguatkuasaan wajiblah bersifat tegas dan tanpa mengira masa.
  • Penguat kuasa wajar diberikan latihan dan pendedahan terkini untuk meningkatkan kepakaran dan keupayaan membanteraskan segala bentuk skim cepat kaya.
  • Pihak swasta seperti bank mestilah memainkan peranan penting dan tidak menjadi ejen skim cepat kaya.
  • Kempen penerangan bagi menggalakkan rakyat menyertai skim pelaburan konvensional yang sah perlu digerakkan.
  • Mana-mana laman web yang mengendalikan skim cepat kaya mestilah dihalang daripada beroperasi.
  • Kakitangan kerajaan yang terlibat perlu dikenakan tindakan tegas seperti buang kerja dan lain-lain.

esei: punca-punca kegiatan kokurikulum tidak begitu disukai pelajar…?

esei: punca-punca kegiatan kokurikulum tidak begitu disukai pelajar…?

Antara punca kegiatan kokurikulum tidak begitu disukai oleh pelajar :-

  • Pihak sekolah melaksanakan kegiatan kokurikulum seperti melepaskan batuk di tangga.
  • Pihak sekolah mengecualikan pelajar kelas peperiksaan daripada sebarang aktiviti kokurikulum.
  • Sikap ibu bapa yang meletakkan keutamaan tentang pencapaian akademik.
  • Perbelanjaan yang agak besar bagi menyediakan keperluan untuk bergiat dalam kegiatan ini.
  • Kekurangan peruntukan untuk menjalankan aktiviti menyebabkan kegiatan ini hambar dan tidak berjaya menarik minat pelajar.
  • Kesuntukan masa menyebabkan pelajar menjadikan hari cuti untuk menyiapkan kerja sekolah dan berehat.
  • Kekurangan pakar dan pemimpin yang berkebolehan di pihak guru menyebabkan kegiatan ko menjadi kosong dan membuang masa.
  • Sikap sesetengah pihak pengurusan sekolah yang memandang serong terhadap pelajar yang terlibat dan aktiviti ko itu sendiri.
  • Kurang kesedaran tentang kepentingan ko menyebabkan pelajar tidak berminat.
  • Kekurangan kemudahan prasarana seperti kawasan yang sesuai, peralatan, pengangkutan dan kewangan menyebabkan kegiatan ini menjadi seperti hidup segan mati tak mahu.
  • Pihak sekolah juga kementerian lebih mengutamakan prestasi akademik daripada prestasi bidang lain.
  • Kurang mendapat sokongan daripada anggota masyarakat dan pihak swasta juga pihak kerajaan.


esei: bagaimana membanteras gejala ragut…?

esei: bagaimana membanteras gejala ragut…?

Gejala ragut semakin menular dan amat buruk kesannya kepada semua. Antara langkah membanteras gejala ragut ini adalah:-

  • Pihak berkuasa mesti mengambil tindakan yang tegas dan berkesan dalam menangani gejala ini, seperti;-
  1. menambahkan anggota polis di kawasan-kawasan panas
  2. meningkatkan rondaan dan risikan
  3. mewujudkan pusat pemeriksaan bergerak, balai polis bergerak dll
  4. menjalinkan kerjasama antara jabatan
  • Semua pihak mestilah memainkan peranan yang berkesan dalam membanteras gejala ini.
  • Anggota masyarakat mestilah lebih berhati-hati supaya tidak memberikan ruang kepada peragut bertindak.
  • Kempen kesedaran tentang bahaya gejala ragut perlu dilaksanakan secara agresif dan sepanjang masa.
  • Langkah pelaksanaan dan penguatkuasaan undang-undang perlu ditingkatkan.
  • Menggubal undang-undang yang lebih berat terhadap peragut agar menjadi teladan dan amaran kepada peragut lain.
  • Anggota masyarakat perlu mempersiapkan diri bagi menghadapi tindakan peragut dengan cara mempelajari ilmu pertahanan diri.
  • Masyarakat diberikan ingatan agar tidak membawa wang tunai yang banyak sebaliknya penggunaan kad debit dan kad kredit digalakkan.
  • Orang ramai perlu diberikan pendidikan agama yang sempurna kerana pendidikan agamalah yang boleh menjadi benteng awal berlakunya kes ragut.
  • Pihak kerajaan dan NGO wajar meningkatkan usaha membanteras kes penyalahgunaan dadah dalam kalangan belia kerana perkara ini ada kaitan rapat dengan peningkatan kes ragut.
  • Pihak kerajaan juga perlu memikirkan langkah bagi mengatasi masalah pengangguran terutamanya di bandar-bandar.
  • Institusi rumah tangga juga perlu diperkukuh supaya dapat melahirkan generasi baru yang sempurna akhlaknya.
  • Peranan media dan ketua-ketua agama dalam menyebarkan dakwah dan kempen pencegahan perlu dilipatgandakan.

esei: usaha-usaha menangani masalah keciciran dalam kalangan pelajar…?

esei: usaha-usaha menangani masalah keciciran dalam kalangan pelajar…?

FAKTA:-

  • 40% atau 200,000 orang kanak-kanak yang memasuki alam persekolahan tidak mendapat pendidikan prasekolah.
  • 92% sahaja pelajar yang berjaya menamatkan persekolahan rendah dari tahun 1 – tahun 6.
  • Kemiskinan dan petempatan yang jauh terpencil serta sikap ibu bapa menjadi punca utama masalah ini.
  • Dana Lembaga Amanah Kementerian Pelajaran sebanyak RM200 juta diluluskan Kabinet untuk membantu murid miskin di sekolah rendah.

Antara usaha menangani masalah keciciran dalam kalangan pelajar ialah:-

  • Kerajaan perlu mewajibkan pendidikan sekolah rendah kepada semua kanak-kanak.
  • Pihak kerajaan dan NGO mesti menyalurkan bantuan kewangan dan prasarana kepada golongan miskin.
  • Kerajaan perlu memastikan setiap orang diberi hak yang sama untuk mendapatkan pendidikan (pendemokrasian pendidikan)
  • Kerajaan perlu menambahkan peruntukan dalam sektor pendidikan.
  • Kempen kesedaran peripentingnya ilmu hendaklah dipergiat dan mesti berterusan terutama golongan masyarakat di luar bandar.
  • Anggota masyarakat perlu menyalurkan maklumat tentang golongan yang memerlukan bantuan dan golongan ibu bapa yang tidak mengambil berat tentang pendidikan anak mereka.
  • Mewujudkan asrama dan kemudahan lain kepada golongan yang memerlukan.
  • Menaik taraf kemudahan di sekolah.
  • Mengenakan denda yang berat terhadap ibu bapa yang tidak menyekolahkan anak mereka.
  • Mengadakan skim bantuan seperti pemberian biasiswa kepada bukan sahaja pelajar yang pintar tetapi juga kepada pelajar yang miskin.
  • Kerajaan mestilah membantu pelajar yang tercicir ini dengan memberikan latihan kemahiran yang bersesuaian dengan menubuhkan sekolah vokasional.

esei: membanteras penderaan ke atas kanak-kanak…?

esei: membanteras penderaan ke atas kanak-kanak…?

Masih ada manusia pada era ini yang memiliki sifat kebinatangan yang langsung tidak berperikemanusiaan. Mereka ini tergamak melakukan kezaliman dan keganasan terhadap mangsa yang terdiri daripada kanak-kanak yang tidak berdaya yang sepatutnya dilindungi dan diberikan kasih sayang.

Lihat saja kes terbaru yang melibatkan adik Syafiah Humairah, 3 tahun didera secara sadis sehingga menyebabkannya mati secara kejam. (Berdasarkan laporan akhbar Mingguan Malaysia, 28 Februari 2010)

Bermula dari hari ini, banyak orang akan bercakap tentang adik Syafiah, banyak orang yang bersimpati dan banyak orang yang akan tampil dengan pelbagai teori, tetapi … itu hanyalah sekejap sahaja. Hangat-hangat tahi ayam. Lepas itu, masyarakat akan kembali seperti sediakala, seperti pahat dengan penukul!

Banyak usaha yang boleh dilaksanakan demi membanteraskan kejadian penderaan ke atas kanak-kanak yang tidak mengerti apa-apa ini agar kejadian yang berlaku ke atas adik Syafiah tidak akan berulang lagi. Antaranya:-

  • Kempen kesedaran dalam kalangan masyarakat tentang tanggungjawab terhadap kanak-kanak wajib ditingkatkan.
  • Peranan masyarakat sekeliling sebagai mata dan telinga pihak berkuasa perlu digerakkan.
  • Tingkatkan pendidikan agama dalam kalangan masyarakat agar masyarakat lebih terdidik dengan ajaran agama yang secara langsung dapat menyekat kejadian yang tidak bertamadun ini.
  • Kursus keibubapaan oleh pihak-pihak tertentu wajar diperbanyak agar para ibu bapa lebih sedar akan peranan mereka dalam institusi kekeluargaan.
  • Menggubalkan undang-undang bukan sahaja menghukum pesalah malah menggubal undang-undang pencegahan awal agar segala kejadian seperti ini tidak berlaku lagi.
  • Peranan ahli keluarga terdekat dalam memberikan nasihat, mengambil berat dan bertindak tegas terhadap ahli keluarga sendiri yang terlibat hendaklah ditingkatkan.
  • Kerajaan melalui kementerian tertentu perlu mengambil langkah-langkah proaktif dan relevan dalam menangani kes penderaan terhadap kanak-kanak ini.
  • Membasmikan masalah kemiskinan dan keciciran dalam pelajaran juga boleh membantu mengurangkan kes penderaan.
  • Anggota polis perlu diberikan latihan yang cukup untuk membanteraskan kejadian ini manakala anggota masyarakat pula perlu prihatin dan bukan sekadar bertindak sesudah terlewat.
  • Pemimpin masyarakat mestilah memainkan peranan yang lebih aktif dan berkesan dalam mengesan dan seterusnya membanteraskan kes penderaan ini.
  • Pihak berwajib hendaklah mewujudkan pusat-pusat jagaan yang sempurna untuk menempatkan kanak-kanak yang malang agar mereka mendapat perhatian dan kebajikan.
  • Manusia-manusia yang didapati menjadi pendera ini hendaklah diberikan pengajaran yang secukup-cukupnya setimpal dengan apa yang telah dilakukannya.

kelemahan ketika mengarang…?

kelemahan ketika mengarang…?

Ketika menanda karangan pelajar, cikgu akan menemukan beberapa kelemahan yang biasa yang dilakukan berulang kali walaupun sering ditegur dan diberikan tunjuk ajar. Hal ini demikian menyebabkan cikgu kadang-kadang berasa kecewa dan adakalanya menggelegak juga darah di kepala.

Antara kelemahan pelajar ketika mengarang ialah:-

  • Menulis karangan tanpa sebarang perancangan menyebabkan karangan yang dihasilkan tidak tersusun dari segi isi, huraian isi yang tidak lengkap yang tidak menampakkan kematangan berfikir, isi yang diutarakan tidak relevan dan bernas di samping tiada contoh yang sesuai.
  • Terdapat kesalahan bahasa yang mudah dan asas seolah-olah mereka langsung tidak mempunyai asas bahasa walaupun yang paling asas. Contoh kesalahan bahasa yang mudah seperti:-
  1. antara punca-punca > antara punca
  2. di abad ini > pada abad ini
  3. jalanraya > jalan raya
  4. maksima > maksimum
  5. di kalangan remaja > dalam kalangan remaja
  6. ini kerana > hal ini kerana
  • Kedangkalan pengetahuan dalam sesuatu tajuk karangan yang hendak ditulis menyebabkan pelajar gagal mengutarakan idea yang bernas, matang dan bijak.

Pelajar perlulah berusaha dengan bersungguh-sungguh jika mahu karangan yang dihasilkan mendapat markah yang baik. Selain merancang terlebih dahulu sebelum mengarang, kerja-kerja penyemakan juga tidak boleh diabaikan. Pelajar mestilah menyemak hasil karangan dari segi ejaan, penggunaan bahasa agar sebarang kesilapan mudah dapat diperbetul.

patriotisme pemangkin pembina negara bangsa…?

patriotisme pemangkin pembina negara bangsa…?

PATRIOTISME PEMANGKIN PEMBINA NEGARA BANGSA

Patriotisme adalah satu sentimen nasional yang menekankan kepada aspek kesetiaan dan kecintaan yang mendalam kepada negara. Mempertahankan kedaulatan negara dan kesanggupan untuk berjuang menggadai nyawa demi negara memperlihatkan tahap patriotisme tertinggi yang wujud dalam diri seorang warganegara.

Semangat patriotisme yang tinggi sangat penting bagi setiap rakyat dalam sebuah negara yang merdeka. Kemerdekaan yang dicapai sesebuah negara adalah berbeza antara satu sama lain dan biasanya bukanlah sesuatu yang mudah. Justeru, kecintaan yang mendalam kepada negara ialah asas utama untuk memastikan negara terus bebas dan merdeka daripada sebarang bentuk penjajahan.

Era awal selepas kemerdekaan mempamerkan semangat sayang akan negara yang tinggi dalam kalangan masyarakat Malaysia. Melalui pendidikan, rakyat berbilang kaum telah mempelajari mata pelajaran sejarah dan sivik bagi memupuk dan menyuburkan semangat cinta akan tanah air.

Kebelakangan ini sejarah negara yang merupakan asas kepada pembentukan peradaban bangsa semakin dilupakan. Pengetahuan dan literasi sejarah umumnya dianggap satu aset intelektual yang tidak mendatangkan keuntungan atau bernilai ekonomi. Oleh itu sejarah tidak dipentingkan dan dianggap sekadar satu pengetahuan am semata.

esei: langkah menangani pemanasan global…?

esei: langkah menangani pemanasan global…?

Pelbagai kesan akibat daripada peningkatan pemanasan global, antaranya ialah:-

  • tahap pencairan salji di Kutub Utara semakin tinggi
  • paras air laut semakin meningkat
  • keluasan saiz daratan semakin mengecil
  • kejadian bencana alam seperti banjir, kemarau serta kebakaran hutan
  • meningkatnya masalah kesihatan yang mengancam kehidupan sejagat
  • menjejaskan keluaran hasil pertanian dan lain-lain

Antara langkah yang wajar dilaksanakan untuk menangani pemanasan global ialah:-

  • Kempen kesedaran tentang penjagaan alam sekitar mesti dilaksanakan secara berkesan oleh semua pihak.
  • Penggunaan sumber tenaga yang mesra alam hendaklah diberikan keutamaan.
  • Pendidikan tentang alam sekitar kepada generasi muda hendaklah ditekankan sejak di bangku sekolah lagi.
  • Pendidikan alam sekitar kepada generasi tua juga penting dilaksanakan kerana segelintir daripada mereka hanya mementingkan kekayaan dan keuntungan semata-mata.
  • Maklumat tentang kesan yang terjadi akibat pemanasan global dan kesan pencemaran alam hendaklah disebarkan dengan meluas dengan pelbagai cara.
  • Pihak berwajib mestilah bersungguh-sungguh melakukan kajian agar fenomena pemanasan global dapat diminimumkan.
  • Penanaman semula hutan mesti dilakukan segera.
  • Program kitar semula mesti digiatkan.
  • Mengurangkan kadar pelepasan gas karbon monoksida dengan mengurangkan penggunaan kenderaan sendiri.
  • Mengawal dan seterusnya mengurangkan aktiviti rumah hijau.
  • Menggerakkan pertubuhan NGO yang berperanan menjalankan kempen antipemanasan global secara lebih agresif.

esei: kemahiran membantu kerjaya masa depan…?

esei: kemahiran membantu kerjaya masa depan…?

Ubah suai daripada petikan asal:-

KEMAHIRAN MUDAHKAN DAPAT KERJA
Metro (4 Februari 2010)

Mempunyai kelayakan tinggi tetapi terpaksa memilih pekerjaan tidak setimpal dengan kelulusan? Itu adalah antara dilema sebilangan graduan institusi pengajian tinggi tempatan apabila gagal memperoleh pekerjaan yang sesuai dengan kelayakan. Biarpun mempunyai ijazah sarjana muda mahupun diploma, kerjaya yang dipilih tidak menjanjikan gaji lumayan malah ada yang ‘terpaksa’ menggunakan kelayakn Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) untuk memohon jawatan.

Bukan memilih, tetapi persaingan dunia kerjaya yang semakin hebat ‘memaksa’ graduan tidak terlalu berkira selain tidak mahu terus menyandang gelaran ‘penggangur terhormat’. Apakah faktor penyebab ramai graduan tidak memperoleh pekerjaan berdasarkan kelayakan? Adakah kursus tidak menepati kehendak pasaran kerjaya ataupun majikan bersikap pilih kasih? Mungkin juga graduan tidak mempunyai kemahiran tambahan berbentuk teknikal seperti mampu berkomunikasi dengan baik terutama dalam Bahasa Inggeris (BI) menyebabkan mereka gagal menambat hati majikan.

Masalah graduan terutama wanita sukar memperoleh pekerjaan setimpal disebabkan kesilapan memilih kursus pengajian. Kebanyakannya lebih gemar memilih bidang pengajian berbentuk akademik semata-mata sedangkan kehendak pasaran kerjaya masa kini lebih kepada teknikal. Walaupun gender bukan isu utama, kebanyakan majikan lebih gemar mengambil graduan lelaki kerana lebih berkeupayaan dalam kemahiran teknikal meskipun keputusan akademiknya sederhana.

Kita tidak boleh menyalahkan majikan semata-mata kerana pasaran kerjaya masa kini memang begitu. Oleh hal itu, pelajar dinasihatkan supaya bijak memilih bidang pengajian, jangan memilih bidang yang mudah tetapi kurang pasaran kerjaya. Memang ada graduan terpaksa bekerja dan menerima gaji yang lebih rendah daripada kelayakan. Ada juga yang memperoleh pekerjaan baik biarpun kelulusannya tidak setimpal, Hal ini terpulang kepada rezeki dan usaha. Selain salah membuat pilihan bidang pengajian, faktor pengalaman juga dikatakan sebagai satu penyumbang utama graduan berpuas hati dengan tawaran kerja.

Kerana tiada pilihan, mereka melupakan seketika impian untuk bergelar ‘pegawai’ dan menerima apa jua tawaran kerja asalkan mempunyai gaji dan boleh meneruskan hidup. Bagi graduan wanita, kurangnya kemahiran serta keupayaan jaringan pergaulan sosial menyumbang faktor kesukaran memperoleh pekerjaan. Ada majikan suka mengambil pekerja tanpa pengalaman, jadi tidak timbul rungutan hanya mahukan yang berpengalaman. Paling penting graduan perlu melengkapkan diri dengan keperluan industri. Graduan wanita perlu mengikis tanggapan sukarnya bersaing dengan lelaki sebaliknya tunjukkan mereka juga boleh melakukannya.Jangan ada tanggapan, tidak boleh dalam diri.

Ini alaf baru, semua ada kelebihan dan keupayaan.”Memang sukar tapi kena mula langkah. Pandang secara positif di samping merangka strategi untuk masa depan. Ada graduan wanita bekerja di butik sebagai pembantu jualan biarpun memiliki segulung ijazah sarjana muda komunikasi dari sebuah universiti kerana selepas puluhan temu duga, tidak lagi sanggup menunggu pekerjaan yang sesuai dengan kelayakan. Malah ada graduan yang sanggup menerima pekerjaan berkelulusan lebih rendah, termasuk SPM kerana yang penting, bekerja dan mempunyai pendapatan.

3 Votes