Thursday, September 9, 2010

Karangan-Kokulikulum

Tajuk :
Anda ingin menyertai pertandingan syarahan yang dianjurkan oleh Persatuan Bahasa Melayu sekolah anda. Tajuk syarahan tersebut ialah “ Kebaikan kegiatan kokurikulum ”. Sediakan teks syarahan tersebut dengan lengkap.

Yang saya hormati Tuan Pengerusi Majlis, barisan hakim yang amat arif lagi bijaksana, Yang Berusaha Tuan Pengetua Sekolah Menengah Kebangsaan Methodist Tanjong Malim, Encik Yogarajan a/l M.Packrisamy, guru-guru, rakan-rakan, dan hadirin yang dihormati sekalian . Pada pagi yang mulia ini, saya akan menyampaikan sebuah syarahan yang bertajuk “ Kebaikan kegiatan kokurikulum ”.

Hadirin yang saya hormati,

Menurut Kamus Dewan, kokurikulum didefinisikan sebagai kegiatan atau aktiviti selain mata pelajaran yang diajarkan di dalam bilik darjah tetapi yang dianggap sebagai sebahagian daripada kursus pendidikan pelajar di sekolah. Umumnya, kegiatan kokurikulum dibahagikan kepada tiga kategori utama, iaitu unit beruniform, persatuan atau kelab dan permainan. Sebenarnya, kerajaan amat menitikberatkan kegiatan kokurikulum malah turut mewajibkan setiap pelajar sama ada pelajar sekolah rendah atau pelajar sekolah menengah untuk menjalani aktiviti kokurikulum anjuran pihak sekolah, Pejabat Pelajaran Daerah, Pejabat Pelajaran Negeri dan Kementerian Pelajaran Malaysia.

Malangnya, masih wujud pandangan enteng dan sambalewa sesetengah pelajar dan ibu bapa terhadap kegiatan kokurikulum. Mereka beranggapan bahawa kegiatan kokurikulum tidak membawa faedah malah membazirkan masa mereka untuk menonton rancangan televisyen, melayari laman web, menelaah pelajaran, beristirahat atau tidur. Sebenarnya persepsi mereka adalah salah sama sekali. Jika dihalusi dari sudut positif dan jangka panjang, sesungguhnya penglibatan pelajar dalam kegiatan kokurikulum banyak mendatangkan manfaat bukan sahaja kepada diri dan keluarga malah turut membantu pembangunan modal insan dan pembinaan negara bangsa.

Tuan-tuan dan puan-puan sekalian,

Unit-unit beruniform yang merangkumi Kadet Remaja Sekolah, Kadet Polis, Bulan Sabit Merah dan Pengakap amat menekankan aspek disiplin, amanah dan tanggungjawab. Dengan kata yang lain, pelajar yang menyertai kegiatan yang dianjurkan oleh unit-unit beruniform tersebut akan menjadi lebih berdisiplin berbanding dengan pelajar yang bersikap pasif dan mengabaikan kegiatan kokurikulum. Hal ini sedemikian kerana pelajar-pelajar akan senantiasa diawasi atau dipantau oleh pelajar senior terutamanya pelajar tingkatan enam atau tingkatan lima. Mereka perlu mematuhi peraturan-peraturan yang telah ditetapkan dan tindak tanduk mereka perlu dijaga, jika tidak tindakan disiplin akan diambil terhadap mereka yang ingkar. Selain itu, sifat kepimpinan dan kepemimpinan juga dapat dipupuk sejak mereka di bangku sekolah rendah lagi dalam usaha kita untuk melahirkan umarak bangsa yang berketerampilan, berilmu dan bertanggungjawab.

Perpaduan antara kaum turut dapat dijalin, dipupuk dan disemaikan dari semasa ke semasa melalui aktiviti kokurikulum. Hal ini sedemikian kerana kegiatan kokurikulum turut disertai oleh pelajar-pelajar yang terdiri daripada pelbagai kaum dan agama, iaitu Melayu, Cina dan India. Sebenarnya, nilai perpaduan ini dianggap penting dan seiring dengan visi dan misi gagasan “Satu Malaysia” yang telah dipelopori dan diuar-uarkan oleh YAB Perdana Menteri Malaysia, Dato’ Seri Mohd. Najib bin Tun Abdul Razak. Konsep “ Rakyat didahulukan, Percapaian diutamakan” turut menekankan aspek kepentingan perpaduan dalam kalangan masyarakat majmuk untuk mencapai kejayaan dalam pelbagai bidang kehidupan, bak kata pepatah, “ Bulat air kerana pembentung, bulat manusia kerana muafakat”.

Hadirin yang saya hormati sekalian,

Persatuan-persatuan kokurikulum sekolah seperti Persatuan Alam Sekitar, Persatuan Bahasa Inggeris dan Persatuan Sains juga sering menganjurkan lawatan sanbil belajar. Tempat-tempat yang biasa dikunjungi termasuklah kilang, syarikat penerbitan akhbar, pusat penyelidikan , pusat-pusat pengajian tinggi, agensi kerajaan, dan syarikat swasta. Melalui aktiviti-aktiviti tersebut, pelajar dapat menimba ilmu pengetahuan. Kata orang, “jauh perjalanan, luas pandangan”. Pengalaman melalui lawatan atau program darmawisata tidak akan dapat diperoleh sekiranya mereka hanya sekadar menelaah buku-buku pelajaran di sekolah. Selain dapat menenangkan fikiran, program darmawisata turut dapat membuka mata dan minda pelajar untuk terus mencipta kejayaan dan kecemerlangan diri demi masa depan yang cemerlang dan gemilang.

Sebenarnya, penglibatan pelajar dalam kokurikulum permainan di sekolah seperti Kelab Bola Keranjang, Kelab Bola Sepak, Kelab Bola Tampar, Kelab Sepak Takraw , Kelab Ping Pong dan lain-lain dapat mengisi masa senggang pelajar selain masa belajar. Hal ini dianggap penting kerana belajar secara berterusan sering menimbulkan rasa bosan dan tekanan dalam kalangan pelajar. Justeru, melalui permainan maka dapatlah mereka menggerakkan minda dan fizikal mereka supaya cerdas dan cergas. Selain dapat menangani masalah keruntuhan akhlak, golongan remaja dapat dihindari daripada aktiviti yang tidak bermanfaat sekaligus menjauhkan diri daripada gejala social seperti masalah samseng jalanan, penyalahgunaan dadah, maksiat atau bergentayangan di pusat-pusat beli-belah dan kafe-kafe siber yang berselerak umpama cendawan tumbuh selepas hujan. Tambahan pula, pembabitan pelajar-pelajar dalam kokurikulum permainan dapat menyediakan peluang untuk mereka mengasah dan mempamerkan bakat sebelum diserapkan ke dalam barisan pelapis yang bakal akan mewakili negara di arena permainan dan sukan antarabangsa sama ada dalam Sukan SEA, Sukan Asia, Sukan Komanwel mahupun Sukan Olimpik.

Hadirin yang dihormati sekalian,

Sebagai kesimpulannya, ingin saya tegaskan sekali lagi bahawa penglibatan pelajar dalam kegiatan kokurikulum banyak membawa faedah bukan sahaja kepada diri sendiri malahan kepada bangsa dan negara. Sesungguhnya, remaja hari ini menjadi aspirasi nusa bangsa.
Sekian, terima kasih.

Disediakan oleh : Gan Kok Yee, Tingkatan 5 Sains 1, SMK Methodist, Tg.Malim.