Thursday, September 9, 2010

sikap-sikap positif yang perlu ada pada seseorang murid untuk mencapai kecemerlangan

Karangan BM Tingkatan 3

Murid cemerlang lazimnya akan berjaya dalam sukan dan cemerlang dalam akademik. Bincangkan sikap-sikap positif yang perlu ada pada seseorang murid untuk mencapai kecemerlangan dalam sukan dan akademik.

Murid cemerlang hari ini merupakan pemuda harapan bangsa, pemudi tiang negara. Murid cemerlang lazimnya akan berjaya dalam sukan dan cemerlang dalam akademik. Seseorang yang cemerlang biasanya akan mendapat pujian dan dijadikan sebagai contoh teladan dan pedoman kepada murid-murid yang lain.

Sekiranya kita ingin mencapai kecemerlangan dalam dunia sukan dan akademik, maka sikap positif yang ada pada kita amatlah penting dan perlu diutamakan. Sikap-sikap positif perlulah dipupuk supaya dapat membentuk murid yang cekap dan berjaya pada masa hadapan. Pertama sekali, kita haruslah bijak menguruskan masa. Masa itu emas. Kita haruslah menggunakan masa dengan melakukan aktiviti yang berfaedah agar kehidupan kita menjadi lebih bermakna. Dengan ini, kita juga dapat menimba ilmu dan kemahiran dalam bidang sukan dan akademik dengan lancar.

Selain itu, kita hendaklah mengamalkan sikap rajin. Kita haruslah berlatih dan belajar bersungguh-sungguh. Usaha itu tangga kejayaan. Lama-kelamaan, usaha yang kita lakukan akan membuahkan hasil yang cemerlang dan memuaskan. Tegasnya, sikap rajin dapat mendorong kita ke arah kejayaan. Di samping itu, kita juga haruslah sanggup berkongsi kebijaksanaan kita dengan rakan-rakan kita. Apabila rakan kita menghadapi kesusahan dalam pelajaran, kita wajar menunjuk ajar rakan kita. Dengan berkongsi ilmu dan kebijaksanaan, kita dapat belajar bersama-sama, berkongsi pendapat sekali gus merapatkan silaturahim sesama insan.

Sebenarnya, sebagai murid, kita mestilah menghormati keluarga, guru, jurulatih dan insan yang sudah berumur dan dewasa. Kita tidak boleh menidakkan kata-kata mereka sewenang-wenangnya. Barangkali nasihat mereka amat berguna kepada kita untuk dijadikan pedoman sepanjang hayat. Jadi, kita haruslah mendengar nasihat dan menghargai jasa baik mereka. Merekalah yang telah membantu kita selama ini sama ada secara langsung atau tidak langsung ke arah kecemerlangan dan kegemilangan hidup.

Kesimpulannya, kita haruslah mengamalkan sikap-sikap positif dalam kehidupan sehari-hari untuk mencapai kecemerlangan hidup, khususnya dalam bidang sukan dan akademik. Setiap murid mestilah berusaha mencapai kecemerlangan dan kejayaan dalam hidup kerana kitalah pewaris nusa bangsa menjelang Wawasan 2020.

Disediakan oleh,

Cheong Chin Ying,
Tingkatan 3 Amanah,
SMK Methodist, 35900 Tanjong Malim.