Sunday, September 12, 2010

"Berat Mata Memandang, Berat Lagi Bahu yang Memikulnya"

Jom Kita ke Rumah Kebajikan Padmasambhava, Klang.

(gambar di atas telah saya ambil daripada laman web Rumah Kebajikan Padmasambhava)
"Berat Mata Memandang,
Berat Lagi Bahu yang Memikulnya"

Demikianlah kata mutiara yang sinonim dengan penghuni rumah kebajikan. Rumah kebajikan yang semakin banyak dibina bak cendawan tumbuh selepas hujan merupakan femonena yang lumrah sebagai impakkebobrokan dan ketidakberperikemanusiaan insan bumi ini. Kita melihat dan bersimpati dengan mereka, namun merekalah yang benar-benar merasai segala kekurangan yang ada di persekitaran hidup yang penuh pancaroba ini.
Penghuni rumah kebajikan yang akan saya lawat bersama pihak PTAG kali ini bernama Rumah Pengasih Padmasambhava (Padmasambhava Children Loving Association.) yang terletak di Klang. Jika tidak mengenali mereka, anda boleh melayari laman web rumah kebajikan ini dengan mengeklikhttp://www.childrenlovinghome.org/index.html untuk memahami keperluan mereka. Mengikut catatan dalam laman web tersebut, kebanyakan kanak-kanak yang menumpang kasih di situ tinggal sehelai sepinggang danhidup sebatang kara tanpa ibu bapa.
Dengan hati nurani yang bersih dan suci, pihak yang berhati murni telah menubuhkan rumah kebajikan ini. Daripada membiarkan anak-anak kecilhidup berbumbungkan langit biru dan berlantaikan tanah gersang, anak-anak yang tidak berdosa perlu diberi pendidikan demi masa depan yang terjamin. Ada antara mereka yang terpaksa mendiami panti asuhan ini gara-gara menjadi mangsa keganasan dan penderaan manusia yang berhati binatang.
Oleh hal yang demikian, destinasi yang dipilih oleh Cikgu Lee dan Cikgu Pua dari PTAG amat sesuai dengan emosi dan rohani pelajar di PTAG. Lihatlah sendiri betapa bernasib baiknya kita semua berbanding insan malang dan terbiar tanpa penjagaan rapi. Oleh itu, Tepuk dada, tanya selera. Bukankah insan yang hidup di bumi ini perlu memegang resmi "berat sama dipikul, ringan sama dijinjing"? Hidup di dunia ini sementara sahaja, janganlah kita berpeluk tubuh tanpa membuat sesuatu pada kala penghuni rumah kebajikan memerlukan ikhsan kita.
Wahai murid-muridku, saya berharap dengan lawatan ke tempat yang bermakna ini, nilai keinsafan dan kesyukuran akan terbit dalam sanubari kita. Bak kata peribahasa, "hari ini hari orang, mungkin esok hari kita". Sebagai manusia di alam fana ini, eloklah kita menyumbangkan sesuatu kepada masyarakat. Janganlah nanti ada ahli masyarakat menuding jarikepada golongan murid dan pelajar yang umur baru setahun jagung, darah baru setampuk pinang, terutamanya remaja atau belum remaja lagi sebagai golongan yang lemah.
Sebagaimana saya sedia maklum, ada antara yang setia mendiami rumah kebajikan itu terdiri daripada remaja perempuan yang terlanjur dan hilang arah tuju selepas mengandungkan bayi tanpa dirancang. Hal ini membuktikan bahawa kancah sosial dalam kalangan masyarakat sudah bisul jadi nanah. Daripada rancangan lawatan ini, nescaya kita dapat berkongsi-kongsi pendapat dengan mereka yang pernah tergelincir dalam norma kehidupan. Namun, mereka masih bernasih baik kerana kita masih berhati nurani kudus dengan menerima mereka seadanya.
Secara total, lawatan ini saya anggap sebagai "sambil menyelam, minum air". Kita dapat mempelajari erti kehidupan sebenar di samping mengetahui warna-warna insani di luar kepompong persekitaran kita. Nescaya, jumlah ahli rombongan adalah terhad mengikut prinsip "siapa cepat, dia dapat".
Sesiapa yang berminat, daftarkan diri anda secepat mungkin dengan menghubungi PTAG dalam talian 03-51212558. Hubungi (Wei Le) untuk keterangan lanjut. Setahu saya, yuran pendaftaran hanya RM10 berserta hidangan tengah hari.
"BUAT BAIK BERPADA-PADA,
BUAT JAHAT JANGAN SEKALI"