Thursday, September 9, 2010

cara-cara untuk mendidik masyarakat tentang kepentingan menjaga kebersihan.

Kebersihan asas kesihatan. Huraikan cara-cara untuk mendidik masyarakat tentang kepentingan menjaga kebersihan.

“Badan sihat, otak cerdas” demikianlah frasa yang sering diungkapkan oleh orang ramai. Jika masyarakat tidak menjaga kebersihan, maka kesihatan mereka akan mudah terjejas. Jelaslah bahawa kesihatan amatlah penting kepada kehidupan dan wajar kita berikan keutamaan. Kita haruslah melakukan pelbagai aktiviti atau mengamalkan beberapa langkah untuk mencapai tahap kebersihan dan kesihatan yang memuaskan.

Langkah pertama yang perlu kita amalkan ialah usaha penjagaan kebersihan alam sekitar. Kita haruslah membuang sampah ke dalam tong sampah dan memastikan agar sampah sarap tidak berselerakan di merata-rata tempat. Sekiranya sampah sarap tidak diuruskan dengan baik, maka risiko kita dijangkiti penyakit yang dibawa oleh nyamuk, lalat atau tikus amatlah tinggi. Oleh itu, sampah sarap di sekitar halaman rumah mestilah dibersihkan untuk mengelakkan pelbagai penyakit membelenggu kehidupan kita.

Selain itu, pengambilan makanan yang bersih juga penting. Makanan yang bersih dan berzat akan menyihatkan badan kita. Kaedah penyimpanan makanan yang kondusif dan bersih dapat menjauhkan makanan kita daripada tercemar. Makanan perlu ditutup dengan tudung saji atau disimpan di dalam peti ais untuk menjamin kesegaran dan kualitinya. Jelaslah bahawa sebagai konsumer atau pengguna yang bijak, kita mestilah mengamalkan tabiat pemakanan yang bersih di samping menjaga kebersihan diri dan tempat sekeliling kita dari semasa ke semasa.

Akhir sekali, kerajaan juga perlu menitikberatkan mutu kesihatan rakyat dengan menyediakan pelbagai kemudahan kesihatan seperti klinik rawatan bergerak di kawasan pedalaman di samping mengadakan kempen kesedaran kepada orang ramai melalui media massa seperti televisyen, radio, majalah, akhbar dan sebagainya supaya setiap masyarakat sama ada di bandar atau di desa dapat menguruskan kebersihan dan kesihatan diri dan keluarga masing-masing dengan baik.

Pendek kata, setiap rakyat Malaysia haruslah bertanggungjawab untuk menjaga kebersihan dan kesihatan pada setiap masa oleh sebab kesihatan merupakan nur yang bakal menyinari kebahagiaan keluarga, khasnya dan masyarakat Malaysia seluruhnya.