Thursday, September 9, 2010

Karangan Kokurikulum

Tajuk:
Anda ingin menyertai pertandingan syarahan yang dianjurkan oleh Persatuan Bahasa Melayu sekolah anda. Tajuk syarahan tersebut ialah kebaikan kegiatan kokurikulum. Sediakan teks syarahan tersebut dengan lengkapnya.

Yang dimuliakan Tuan Pengerusi Majlis, barisan hakim yang arif lagi bijaksana, Yang Berusaha Tuan Pengetua, barisan pentadbir, guru-guru, rakan-rakan yang saya kasihi sekalian. Tajuk syarahan yang ingin saya sampaikan pada pagi ini ialah 'Kebaikan Kegiatan Kokurikulum'. Sedarsawasa ini, Kementerian Pelajaran Malaysia telah mewajibkan setiap pelajar melibatkan diri dalam kegiatan kokurikulum di sekolah di samping telah menetapkan bahawa markah kokurikulum sebagai antara syarat untuk membolehkan pelajar memasuki menara gading atau institusi pengajian tinggi tempatan. Langkah tersebut tidak harus dianggap beban oleh para pelajar sebaliknya kita perlu melihat dari sudut positifnya.

Sebenarnya, kegiatan kokurikulum merupakan pakej pendidikan yang tidak formal yang diberikan kepada para pelajar di luar bilik darjah. Kegiatan-kegiatan unit-beruniform seperti Kadet Remaja Sekolah, Kadet Polis, dan Pengakap, kelab dan persatuan seperti Kelab Muzik dan Persatuan Bahasa Melayu serta sukan dan permainan seperti tenis dan badminton dianggap sebagai saluran yang berkesan dan praktikal untuk menangani masalah sosial pelajar yang semakin berleluasa akhir-akhir ini di samping bermatlamat untuk melahirkan golongan pelajar yang bertanggungjawab, berwawasan dan berakhlak mulia.Memang tidak dapat disangkal bahawa kegiatan kokurikulum amat memanfaatkan para pelajar dari segi ilmu, kepimpinan dan kesihatan.

Pertama-tama, bakat yang terpendam dalam setiap pelajar dapat dicungkil dan dikenal pasti jika mereka diberi peluang untuk mengetengahkan bakat dan potensi masing-masing melalui kegiatan kokurikulum. Seterusnya, mereka yang berpotensi perlu diasah dan dilatih oleh guru-guru atau jurulatih yang berpengalaman supaya berjaya di peringkat daerah, negeri, kebangsaan dan antarabangsa.

Hadirin dan hadirat sekalian,

Setiap pelajar di sekolah juga digalakkan untuk menyertai kegiatan kokurikulum pada setiap minggu dalam usaha membentuk tahap kecergasan dan mutu kesihatan mereka. Aktiviti-aktiviti seperti permainan bola sepak, olahraga dan sebagainya dapat meregangkan otot-otot dan melenturkan sendi-sendi. Apabila berpeluh, badan kita akan menjadi sihat dan cergas bak kata pepatah otak yang cerdas berada pada badan yang cergas. Apabila otak kita cerdas maka daya fikir kita akan menjadi lebih matang dan rasional. Usaha ini akan memudahkan kita menumpukan perhatian apabila menerima pengajaran dan pembelajaran yang disampaikan oleh guru di dalam bilik darjah tanpa dihantui oleh perasaan bosan, imaginasi yang bukan-bukan atau mengantuk. Natijahnya, proses pengajaran dan pembelajaran akan menjadi lebih efektif.

Selain itu, pelajar juga dapat dipupuk dan dididik supaya menjadi insan yang berdisiplin dan bertanggungjawab dalam kehidupan mereka sehari-hari. Sikap melepaskan batok di tangga dapat dihapuskan apabila seseorang pelajar diberi kepercayaan dan amanah untuk menyandang sesuatu jawatan yang penting dalam unit-beruniform, kelab dan permainan.. Contohnya, peraturan yang ditetapkan dalam unit-beruniform bertujuan untuk membentuk disiplin diri dan melatih mereka supaya berperibadi tinggi dan luhur. Melentur buluh biarlah dari rebungnya, pelajar-pelajar dilatih pada usia yang muda di sekolah akan lebih bersedia untuk berhadapan dengan peraturan dan rempah ratus kehidupan di sisi masyarakat dan undang-undang negara.Tambahan pula, kegiatan kokurikulum juga membolehkan para pelajar memanfaatkan masa yang terluang dengan baik bak kata pepatah masa itu emas.

Selain menghargai masa, pelajar juga dapat menghindarkan diri daripada gejala negatif yang boleh memusnahkan kehidupan mereka seperti gejala lepak di kafe siber atau di pusat beli- belah, penyalahgunaan najis dadah, vandalisme dan gengsterisme. Sesungguhnya, kegiatan kokurikulum di sekolah berkeupayaan untuk memupuk sikap jaya diri dan semangat berdikari dalam kehidupan pelajar. Kemahiran dan pengalaman yang ditimba oleh pelajar melalui kegiatan kokurikulum boleh dijadikan sebagai pelengkap kepada pembentukan jati diri pelajar yang berkualiti untuk memenuhi tuntutan cabaran nusa bangsa pada masa depan.

Hadirin dan hadirat yang dihormati,

Kegiatan kokurikulum yang dijalankan tidak lain dan tidak bukan dapat juga memupuk semangat kerjasama dalam kalangan pelajar tanpa mengira kaum, agama dan latar belakang sosial. Sikap saling memahami dan bertolak ansur akan mewujudkan persefahaman dan silaturahim dalam hati nubari pelajar selaras dengan Gagasan Satu Malaysia yang diuar-uarkan oleh YAB Dato’ Seri Najib bin Tun Abdul Razak, Perdana Menteri Malaysia. Kerjasama, perasaan muhibah dan hormat-menghormati yang terjalin semasa pelajar menjalankan aktiviti kokurikulum secara berkumpulan dapat menjauhkan diri mereka daripada sikap buruk, yakni bagai enau dalam belukar, melepaskan pucuk masing-masing.

Masa amat mencemburui saya. Namun begitu, sebelum mengundurkan diri, saya ingin membuat penegasan bahawa penyertaan para pelajar dalam kegiatan kokurikulum banyak membuahkan faedah kepada diri pelajar, keluarga, bangsa dan negara lebih-lebih lagi pelajar hari ini merupakan pemuda harapan bangsa, pemudi tiang negara. Merekalah modal insan yang bakal menjadi umarak nusa bangsa yang berjiwa murni, bertanggungjawab, amanah dan berketerampilan. Sekian, terima kasih.

Nukilan pena: Emerlyn Khong, Tingkatan 5 Sains I, SMK Methodist, Tg.Malim.