Friday, September 3, 2010

PENULISAN KARANGAN BM (K1) SPM - BAHAGIAN B (PENGALAMAN)

PENULISAN KARANGAN BM (K1) SPM - BAHAGIAN B (PENGALAMAN)

Tajuk:
Setiap individu mempunyai impiannya tersendiri. Sebagai seorang pelajar yang berwawasan, anda mempunyai impian untuk mencapai kecemerlangan dalam pelajaran.
Jelaskan persiapan-persiapan yang perlu anda lakukan untukmerealisasikan impian anda itu.


Sebagai insan yang masih berdenyut, kita tidak boleh sekadar berdiam diri dan memasang impian dan cita-cita dalam kehidupan ini. Begitu juga dengan saya, hidup ini mesti dihias dengan impian, harapan dan cita-cita barulah sempurna. Tahun demi tahun, rekod kecemerlangan Sijil Pelajaran Malaysia telah dapat dicipta dan dipecahkan. Suatu waktu dahulu, ada calon yang berjaya memperoleh 16A1, yakni suatu pencapaian yang belum pernah dicapai. Akan tetapi beberapa tahun kemudian rekod ini telah dapat dipecahkan oleh Saudari Nur Amalina yang berjaya memperoleh 17A1. Pada SPM 2008 pula, Saudara Azli Azlan dapat mencipta rekod dengan memperoleh kesemua 21A1 bagi subjek yang diambil oleh beliau. Sebagai pelajar yang berwawasan, saya mempunyai impian untuk mencapai kecemerlangan dalam dunia akademik saya. Persiapan-persiapan awal amatlah mustahak sebagai persediaan untuk mencapai kejayaan yang cemerlang, gemilang dan terbilang.

Pertama-tama, saya perlu menetapkan suatu matlamat yang jelas sama ada dalam jangka masa pendek atau jangka masa panjang. Saya perlu belajar memahami diri dari segi kecenderungan, kemampuan, kekuatan dan kelemahan supaya saya dapat menepati matlamat diri. Manusia tidak merancang untuk gagal tetapi sebenarnya mereka gagal merancang dek tidak mempunyai hala tuju atau impian masa depan yang cemerlang.

Kebanyakan pelajar pada milenium ini mengadu bahawa mereka tidak mempunyai masa yang mencukupi kerana mereka terlalu sibuk akan pelbagai aktiviti selain pelajaran. Istilah tidak ada masa bukan merupakan alasan yang jujur kerana pada dasarnya kita semua memiliki masa 24 jam setiap hari. Yang perlu ditingkatkan sebenarnya ialah usaha kita untuk membahagikan masa dengan lebih cermat dan berhemah. Kita digalakkan membuat jadual waktu dan menuruti jadual itu tanpa gagal agar perjalanan hidup seharian kita sistematik, berdisiplin dan seimbang. Kita perlu membahagikan masa kita untuk membuat ulang kaji, beriadah atau bersenam, dan berinteraksi dengan ahli keluarga secara seimbang. Jadual waktu kita tidak semestinya penuh dengan aktiviti ulang kaji dan kelas tambahan, sebaliknya kita perlu mengamalkan gaya hidup yang sihat dengan pelbagai akitiviti yang dapat mengurangkan tekanan hidup seperti bersenam, menyertai kem, menonton televisyen dan sebagainya.

Selain itu, semasa aktiviti pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas, saya perlu memberikan perhatian penuh tanpa kompromi. Pada hari yang sama, saya perlu membuat nota ringkas untuk memudahkan saya membuat ulang kaji pada bila-bila masa. Mungkin setiap orang mempunyai cara belajar yang tersendiri dan berbeza tetapi bagi saya kaedah perbincangan antara rakan sebaya atau belajar secara berkumpulan merupakan kaedah yang terbaik untuk kita mengingati fakta. Setiap ahli kumpulan mesti bersifat tegas, berdedikasi dan berdisiplin untuk memastikan tiada perkara lain yang dibincangkan selain intipati pelajaran. Debat dan perbincangan boleh diadakan sesama sendiri untuk memahami sesuatu topik. Maklumat yang dikongsi bersama juga mampu mendatangkan impak yang positif kepada setiap individu.

Antara amalan lain yang boleh saya amalkan termasuklah rajin menimba ilmu dan pengalaman. Pada hemat saya, membaca buku dapat meningkatkan daya fikir dan ilmu pengetahuan bak kata peribahasa membaca jambatan ilmu. Saya suka memilih buku-buku yang bertema berat dan berkaitan dengan kecemerlangan hidup. Buku-buku yang dikarang oleh Barack Obama, Presiden Amerika Syarikat yang terunggul pada abad ini misalnya menjadi pilihan saya pada masa santai. Bagi saya, pelajar yang menginginkan kecemerlangan tidak boleh malas membaca. Selain itu, saya juga perlu menjadi pendengar yang baik. Sama ada orang yang sedang bercakap itu guru mahupun rakan-rakan, saya tetap akan setia mendengar jika perkara yang diperkatakan itu mendatangkan kebaikan. Sebagai insan pelajar, kita tidak harus bersikap angkuh ketika menimba ilmu. Sikap rendah diri secara positif ibarat padi semakin berisi semakin tunduk wajar kita amalkan dalam kehidupan sehari-hari.

Bersesuaian dengan era globalisasi, saya tetap tidak akan ketinggalan menggunakan prasarana teknologi maklumat dan komunikasi secara positif untuk menimba ilmu. Saya sentiasa melayari Internet di rumah bagi mendapatkan pelbagai maklumat. Antara laman web yang saya layari termasuklah portal pelajaran dan berita tentang hal-ehwal dunia semasa. Kadang-kadang saya turut bersembang siber dengan sahabat pena sama ada dari negara kita atau dari luar negara untuk memantapkan penguasaan bahasa Inggeris saya lagi. Kami juga sering bertukar-tukar pendapat di dalam blog masing-masing. Prasarana Internet amat membantu saya untuk menambahkan ilmu dan kemahiran tanpa perlu kita menyalahgunakan kemudahan canggih tersebut.

Akhirulkalam, kejayaan tidak akan dapat direalisasikan oleh manusia yang asyik leka dan malas tanpa hala tuju hidup yang jelas dan berwawasan. Sebaliknya, sebagai insan yang dahaga akan ilmu, pengalaman, dan kejayaan, kita perlu senantiasa bersikap tekun, gigih dan tabah berusaha tanpa putus asa. Yang paling penting, kita perlu pasrah, berdoa dan mendapat keberkatan daripada Tuhan, ibu bapa, dan guru-guru sebelum menduduki peperiksaan agar usaha kita senantiasa diberkati dan berjaya.

Disediakan oleh,
Emerlyn Khong Vin Yan, Tingkatan 5 Sains 1, SMK Methodist, Tg. Malim, Perak.