Thursday, September 9, 2010

Langit Terbuka dan Laman Sosial

Warkah daripada Editor Dewan Siswa


Langit Terbuka dan Laman Sosial

Tatkala makalah ini ditulis, seluruh dunia menyuarakan rasa kemarahan dengan tindakan kejam tentera Israel yang menyerang dan menawan flotila bantuan kemanusiaan ke Gaza, kapal Mavi Marmara dan Rachel Corie di perairan antarabangsa. Namun, kita bersyukur kerana 18 aktivis dan rakyat tempatan yang berada di dalam kapal tersebut selamat pulang ke tanah air selepas dibebaskan oleh rejim Zionis.

Berita penawanan dan video kekejaman tentera Israel tersebar dengan cepat ke seluruh dunia, tentera Israel pula menyekat komunikasi kapal Rachel Corie daripada hubungan luar sebelum mereka menawan kapal tersebut. Hal ini menunjukkan kemajuan teknologi satelit dunia yang telah memangkinkan kewujudan media baharu yang menjadi wahana komunikasi masyarakat dunia hari ini.

Sebenarnya, isu penawanan kapal misi kemanusiaan ini amat menarik hendak dikaji, bukan sahaja daripada aspek kemanusiaan, sebaliknya isu-isu lain seperti perundangan perairan antarabangsa, konflik sempadan politik antara negara, hegemoni kuasa dunia dalam kerusi Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dan hubungan diplomatik antara negara yang melampaui aspek fahaman agama, perbezaan politik dan kepentingan ekonomi.

Wadah media baharu menerusi dasar langit terbuka, telah mencetuskan fenomena perbincangan umum yang tiada sempadan melalui jaringan laman sosial. Bukan sekadar menambahkan bilangan rakan, meluaskan jaringan perniagaan atau membentuk komuniti sukarelawan, jaringan laman sosial mampu menjadi entiti baharu masyarakat dunia yang boleh menggegarkan kedudukan politik individu mahupun negara.

Kekejaman Israel contohnya, telah membuatkan masyarakat dunia sear dan bangkit menyuarakan bantahan mereka melalui forum media baharu seperti facebook, twitter, tagged dan myspace. Namun ada perkara yang perlu difikirkan, sejauh manakah pula dasar langit terbuka ini benar-benar memberikan kita ruang untuk melontarkan idea mahupun mengetengahkan inovasi, sekiranya satelit dunia dikawal oleh kuasa monopoli, iaitu Amerika Syarikat dan sekutunya? Tiada lagi sempadan dibentuk terhadap ruang angkasa lepas. Masing-masing negara yang berkemampuan bebas meletakkan satelit di ruang angkasa. Oleh sebab itulah disebutkan dasar langit terbuka.

Ayuh remaja sekalian kita berfikir sejenak, adakah kita hanya mahu menjadi pengguna media baharu sahaja? Sementelahan, kita tidak menyedari kuasa di balik tangan yang mendominasi teknologi satelit dunia!

Kampung Dunia, Dunia yang Aman

Abdul Ghani Abu
(Dewan Siswa Julai 2010)