Thursday, September 9, 2010

cara-cara yang perlu dilakukan oleh ibu bapa untuk meningkatkan keselamatan anak-anak semasa di rumah.

Keselamatan anak-anak perlu diutamakan oleh setiap ibu bapa. Berikan pendapat anda tentang cara-cara yang perlu dilakukan oleh ibu bapa untuk meningkatkan keselamatan anak-anak semasa di rumah.

Keselamatan anak-anak amat penting kepada ibu bapa. Oleh itu, ibu bapa perlulah mengambil daya usaha untuk meningkatkan tahap keselamatan anak-anak semasa di rumah.

Pertama sekali, ibu bapa mestilah menyimpan barang-barang yang berbahaya seperti pisau, ubat-ubatan, bahan racun dan sebagainya di tempat yang selamat dan jauh daripada anak-anak. Sebenarnya, barang-barang seumpama ini akan melukakan atau mendatangkan marabahaya kepada anak-anak. Ibu bapa juga boleh menasihati anak-anak supaya tidak bermain dengan barang-barang yang berbahaya ini.

Selain itu, ibu bapa juga mestilah senantiasa mengunci pintu pagar dan pintu rumah untuk mengelakkan diri anak-anak daripada tipu muslihat pencuri atau penipu yang senantiasa mencari peluang dan kesempatan untuk melakukan jenayah. Sekiranya, ibu bapa bersikap cuai atau lalai, maka keselamatan anak-anak di rumah akan terancam lebih-lebih lagi kes jenayah kian berleluasa belakangan ini.

Seterusnya, ibu bapa hendaklah pandai memilih alat permainan untuk mengisi masa terluang anak-anak di rumah. Yang penting, barang-barang permainan tersebut perlulah berkualiti tinggi, selamat dan mesra alam.

Kesimpulannya, ibu bapa mesti senantiasa menjaga keselamatan anak-anak di rumah agar kita dapat menghindarkan diri daripada malapetaka atau kemalangan yang tidak diundang bak kata pepatah malang tidak berbau.

Hasil Kerja :
Chai Wei Xin, Tingkatan 1 Amanah, SMK Methodist, 35900 Tanjong Malim, Perak Darul Ridzuan.