Sunday, August 15, 2010

Thursday, March 19, 2009 Konsep Bahas Ala Parlimen Sekolah Menengah Malaysia Kesilapan yang dilakukan oleh pembahas ala parlimrn ialah mereka meminda

c

Kesilapan yang dilakukan oleh pembahas ala parlimrn ialah merekameminda usul atau cuba lari daripada usul.

Contoh Usul 1:

Cuti sekolah perlulah dipendekkan.

Sebagai pihak pembangkang, mereka hendaklah menolak usul ini dengan mengemukakan hujah-hujah yang konkrit. Hujah yang konkrit bagi pihak pembangkang ialah mereka mestilah menyatakan bahawa `Jika cuti sekolah dpendekkan:

1 Hubungan kekeluargaan akan terjejas.
2. Sektor pelancongan akan merosot
3. Masa murid untuk mengulang kaji terbatas.

Jika mereka berhujah dengan menyatakan bahawa `Cuti sekolah perlu dipanjangkan’, hal ini bemakna pihak pembangkang telah mengubah usul atau lari daripada usul.

Contoh Usul 2:
Keteguhan Ekonomi menjadi tunjang kemajuan negara.

Sebagai pembangkang, anda hendaklah menolak usul dengan mengemukakan kelemahan ekonomi yang tidak mampu menjadi tunjang kepada kemajuan negara. Hujahnya ialah :

1.Kemelesetan ekonomi global memberikan kesan kepada perkembangan ekonomi negara.
2.Minyak yang menjadi tunjang ekonomi semakin berkurang.
3. Pasaran Saham negara semakin jatuh
4. Kemajuan dan perkembangan ekonomi terlalu bergantung pada warga asing.

Jika pembangkang menyatakan keteguhan politik, sosial dan pendidikan sebagai tunjang kemajuan negara, bukannya ekonomi, maka pihak pembahas telah meminda usul atau lari daripada usul.

Ingatlah bahawa dalam pertandingan bahas, kita hendaklah berhujah tentang usul yang dikemukakan oleh kerajaan. Warga Dewan pula akan membuat keputusan sama ada usul itu ditolak atau diterima. Jumpa lagi. Salam perbahasan.