Sunday, August 15, 2010

Bahas Ala Parlimen - Usul yang berat sebelah

Bahas Ala Parlimen - Usul yang berat sebelah

Banyak pertandingan perbahasan ala parlimen mutakhir ini tidak menepati konsep yang sebenarnya. Jika dikatakan perbahasan mengikut cara usul yang dikemukakan di parlimen, usul tersebut sepatutnya berbentuk usul atau cadangan. Persoalannya ialah adakah tajuk-tajuk yang di bawah ini menepati konsep usul:

1.Sektor pelancongan menjana ekonomi negara.
2.Modal Insan yang berkualiti mangkin kemajuan negara.

Tajuk seperti ini merupakan tajuk yang bias. Tajuk bahas ala parlimen sebenarnya usul. Usul ialah sesuatu yang hendak dibawa ke parlimen dan dibentangkan supaya diterima atau ditolak oleh ahli dewan. Contoh usul adalah seperti yang berikut:

3.Program realiti televisyen perlu diteruskan.
4.Mata pelajaran Sains dan Matematik mestilah diajarkan dalam bahasa Melayu.
5. Pendekatan kaunseling mampu menyelesaikan masalah disiplin pelajar.

Tujuan pertandingan bahas ala parlimen adalah untuk melahirkan pelajar yang petah berhujah, berani bercakap di khalayak, mengeluarkan hujah berserta bukti, dan sebagainya. Oleh itu, setiap penganjur pertandingan mestilah memastikan setiap usul tidak berat sebelah atau bias dalam sesuatu pertandingan perbahasan. Jika pertandingan perbahasan tersebut pada peringkat yang lebih tinggi seperti pertandingan perbahasa ala parlimen antara universiti, tajuk (1) dan (2) tersebut sememangnya sesuai.