Friday, September 3, 2010

MAKANAN KAEDAH KEJURUTERAAN GENETIK (GE)

MAKANAN KAEDAH KEJURUTERAAN GENETIK (GE)
















Makanan Kaedah Kejuruteraan Genetik (GE): Adakah Selamat Untuk Pengguna?

Isu makanan yang dihasilkan melalui kejuruteraan genetik atau pun “genetically engineered” ( GE ) bukan satu isu yang baru. Bagaimana pun isu berkenaan terus menarik kontroversi apabila dikaitkan dengan tahap keselamatannya terhadap kesihatan pengguna. Tinjauan yang dibuat oleh Organisasi Kesihatan Sedunia (WHO) menunjukkan bahawa 92 peratus responden di Kanada menyatakan kebimbangan mereka berhubung dengan kesan jangka panjang kepada manusia, manakala 61 peratus responden di Britain menyatakan tahap kerisauan mereka terhadap makanan yang terhasil daripada kaedah kejuruteraan genetik.Kejuruteraan genetik adalah merupakan satu aktiviti utama di dalam bioteknologi. Tanaman yang telah terhasil melalui kaedah kejuruteraan genetik dikenali dengan pelbagai nama termasuklah tumbuhan kejuruteraan genetik, tumbuhan bio-kejuruteraan, organisma ubahsuai genetik, tanaman ubahsuai genetik atau pun tumbuhan bio-tek.

Memetik satu penulisan daripada Agensi Pemakanan Kebangsaan Amerika Syarikat (USFDA) yang bertajuk Sempadan Bioteknologi Mengikut Perspektif Kemanusiaan, tumbuh-tumbuhan kejuruteraan genetik pada mulanya dihasilkan supaya wujud perubahan terhadap juzuk kandungannya, atau keseluruhan makanan yang terhasil daripada penggunaannya, iaitu dari aspek kualiti dan komposisi nutrien yang dapat diperbaiki ataupun sekaligus dipertingkatkan lagi berbanding dengan tumbuh-tumbuhan tanaman organik. Sebagai contoh, terdapat peningkatan kandungan mineral dan antioksidan seperti karotenoid, flavanoid, Vitamin A, C dan E dalam tumbuh-tumbuhan jenis ini. Bahan-bahan ini membantu melambatkan atau menurunkan kadar proses pengoksidan di samping melambatkan kerosakan yang disebabkan tindak balas kimia. Hal ini bermakna sayur-sayuran dan buah-buahan yang dihasilkan melalui proses kejuruteraan genetik akan tahan lebih lama ketika di pasaran jika dibandingkan dengan sayur-sayuran atau buah-buahan yang terhasil melalui proses tanaman secara organik.

Namun begitu, penanaman secara komersil betik kejuruteraan genetik yang dilakukan dengan meluas di beberapa wilayah di Hawaii Amerika Syarikat pada sekitar awal tahun 2000 telah membawa kesan negatif kepada industri betik tanaman organik dan asli di sana. Begitu juga dengan penemuan ejen trans-gen (sejenis gen yang berpotensi untuk memusnahkan seluruh tanaman organik) dalam jagung hasil tanaman organik di Mexico yang dikatakan berpunca daripada lima hingga enam juta tan jagung yang dibeli dari Amerika Syarikat untuk dijadikan bantuan makanan kepada penduduk termiskin di Mexico.

Dalam satu kajian yang dilakukan oleh sebuah makmal di Jepun, gen asing yang digunakan sebagai agen proses pemula dalam kejuruteraan genetik mungkin boleh mengubah kandungan nutrien makanan dengan cara yang tidak dijangkakan. Misalnya mengurangkan kandungan sesetengah nutrien dan meningkatkan kandungan nutrien yang lain. Kerintangan terhadap antibiotik mungkin boleh berlaku kerana gen yang digunakan dalam sesetengah tanaman yang diubahsuai mungkin boleh memindahkan penyakit yang disebabkan oleh mikrob, ke dalam usus manusia atau haiwan yang menggunakan makanan kejuruteraan ginetik. Proses ini mungkin akan menyumbang kepada masalah perkembangan kesihatan umum kerana rintangan terhadap antibiotik ini akan akhirnya terpindah kepada manusia melalui pengambilan makanan yang terhasil melalui kaedah kejuruteraan ginetik.

Penemuan terbaru hasil kajian yang dilakukan di Amerika Syarikat menunjukkan bahawa tanaman-tanaman ladang yang diubahsuai melalui proses kejuruteraan ginetik telah menunjukkan tahap kerintangan yang tinggi dan luarbiasa terhadap racun pemusnah tumbuhan seperti racun Herbisid, Pesticid dan lain-lain lagi. Kemungkinan jika dibiarkan, akan berlaku hubungan silang dengan spesies-spesies yang lain dan akan menghasilkan satu bentuk tanaman liar baru yang sukar untuk dimusnahkan. Keadaan ini sekaligus akan memerlukan kita mencipta racun yang lebih kuat untuk mengawalnya dan secara tidak langsung akan membahayakan alam sekitar kita.

Apabila menyentuh tentang isu ini, pelbagai pendapat dilontarkan daripada banyak pihak tentang kebaikan dan keburukan kejuruteraan genetik. Dengan anggaran daripada Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu bahawa dunia perlu meningkatkan tahap pengeluaran makanan sebanyak 50% lagi menjelang tahun 2030 demi mengelak berlakunya krisis makanan yang lebih buruk, maka ada kemungkinnya juga bahawa penghasilan makanan melalui kaedah kejuruteraan genetik ini adalah salah satunya jalan keluar terbaik untuk mengatasi kemelut krisis bekalan makanan dunia hari ini. Seperti biasa pro dan kontra pasti menjadi noktah perbincangan tanpa ada pihak yang benar-benar dapat memastikan atau menjamin setiap makanan yang terhasil melalui kaedah kejuruteraan genetik adalah benar-benar selamat. Justeru sebagai pilihan kepada pengguna, kita perlulah mengikut panduan yang disediakan oleh kerajaan dan badan-badan yang berwajib di Malaysia mengenai isu ini.

Bahan-bahan rujukan:
www.usfda.org
http://www.who.org/
http://www.beritaharian.com.my/
http://www.nihhonshimbun.co.jp/