Wednesday, September 1, 2010

PEMBANGUNAN MODAL INSAN MELALUI KOMSAS

PEMBANGUNAN MODAL INSAN MELALUI KOMSAS

1.1 Aspek-aspek yang terkandung dalam KOMSAS seperti persoalan, nilai-nilai, pengajaran dan tema dijadikan panduan, rujukan, dan pengamalan dalam kehidupan seharian

1.2 Merapatkan hubungan kekeluargaan kalangan pelajar ,keluarga dalam sekolah, keluarga pelajar sendiri, masyarakat dan Negara.

1.3 Memantapkan pegangan akidah dan berakhlak mulia pelajar demi masa depan negara yang lebih gemilang, SELAMAT, AMAN dan MAKMUR. Beriltizam dengan akhlak mulia.

1.4 Dapat mengatasi berlakunya pelanggaran disiplin dan membina pemahaman dalam kalangan pelajar dengan penghayatan dan penyebaran maklumat melalui aktiviti KOMSAS seperti drama, mendeklamasikan sajak, pidato, lawatan dsb
.
1.5 Kecemerlangan pelajar dalam akademik berkait rapat dengan kemampuan menghayati nilai-nilai kesusasteraan agar mempunyai ciri-ciri modal insan yang berkemandirian membina negara.

1.6 Berdasarkan keperluan semasa, KOMSAS relevan untuk pembangunan modal insan

1.7 Pelajar mempunyai sumber maklumat yang cukup luas dil luar jangkauan kurikulum di sekolah melalui internet, 3G dsb. KOMSAS menjadi penyaring kepada maklumat yang sampai kepada mereka agar terpandu membentuk diri yang lebih matang, berfikiran jauh dan berwawasan.